måndag 16 september 2019

Orangeri, pergola, dukar och lasagne

Inlägget innehåller annonslänk




Hoppas ni haft en bra helg och inte blåst bort!? Som vanligt försvann helgen i ett nafs och jag har bland annat varit i Malmö och hälsat på sonen. Hur mysigt som helst och då var vädret riktigt soligt och skönt. Superhärligt att kunna sitta ute och äta lunch på uteservering fortfarande.


Solen skiner idag också och i orangeriet är det varmt och mysigt även om det blåser ute. Satte in en vas med lite torkade gräs och alliumbollar på bordet. Man får passa på att njuta där nu innan alla växterna ska in om ett per veckor.




Måste ju bara visa er vår pergola i anslutning till orangeriet som är helt fantastisk just nu med alla druvorna som mognar och hänger i klasar som ett tak ovanför. Det var precis så jag föreställde mig att det skulle bli när vi började spåna på en pergola för ett antal år sedan. Vet faktiskt inte vad vi ska göra med alla druvor men de är kärnfria och goda så det är gott att bara äta dem som de är. Kan det sluta blåsa ska jag sätta mig där på en av barstolarna vid vintunnan och dricka kaffe.




Ett säkert litet hösttecken här är att jag vill ha duk på bordet igen. Det är likadant varje höst. Så fort det börjar bli lite kyligare ute vill jag kompensera med mycket textilier inne och en duk på matbordet ger ju en väldigt ombonad och mysig känsla. Man får välja någon som är lätt att tvätta bara.

Denna har jag sytt själv i ett linneliknande tyg som jag hittade i vår lokala tygaffär. Bara att tvätta och hänga upp. Torkar jättesnabbt och framför allt så behöver den inte strykas.




Igår var jag och hämtade ut ett par nya tallrikar som jag beställt. Har länge velat ha den här typen av lite rustika låga tallrikar i svart och hittade dessa från Byon. Så snygga att servera på tycker jag.

Testade dem direkt på söndagsmiddagen som blev mina goda lasagne. 





Kram M ❤


Inga kommentarer: