onsdag 13 juni 2018

Trädgårdens många vackra rosor

Inlägget innehåller adlinks








Rosornas tid är här och idag tänkte jag att jag skulle visa er några av mina favoritrosor i trädgården, vad säger ni om det?  Jag älskar nämligen rosor och att ha detta utanför dörren är en dröm.

Vet ni, jag hade faktiskt en liten dröm när jag var superstressad i mitt "förra" liv. När jag tog djupa andetag och drömde om en annan sorts framtid i ett hus med trädgård någonstans utanför stan. Då såg jag framför mig hur jag hade en trädgård med rosor och hur jag gick där iklädd en stråhatt och tunn svepande klänning med en stor korg och plockade in vackra rosor att fylla vaserna med.

Nu har jag det där livet och en trädgård med rosor. Fast jag går inte särskilt ofta omkring i klänning och solhatt och plockar rosor för de är så vackra där de står så jag kan inte riktigt förmå mig att plocka in mer än någon i taget.

Nåväl, ska vi ta en liten tur då. Jag börjar med bedårande vackra New Dawn som klänger på väggen utanför terassdörren. Ljuvliga vit-rosa blommor och mycket lättskött klätterros.


Den är helt galet stor trots att jag beskurit den och den har just börjat blomma. Jag ser tusentals knoppar på den! New Dawn-rosen kan du köpa till bra pris bland annat HÄR.


I alla fyra parterrerna har vi den riktigt vita rosen Iceberg. Den blommar i klasar med rent vita blommor som övergår i svagt rosa senare fram mot hösten. Doftar sött av hallon och citron.

Iceberg-rosen kan du köpa HÄR.


Vi har också Iceberg uppstammad i en stor kruka. Här utanför mitt kontor och vi har även en på framsidan av huset, vid entrén.



Sen kommer vi till en av mina riktiga favoriter, nämligen Leonardo da Vinci! Blommorna är ljuvliga som stora marsipanrosor och den blommar rikligt hela sommaren. Bladen är mörkgröna och glänsande och den är också perfekt för den får inte så lätt ohyra.




Om du vill ha en enda ros kan jag rekommendera denna och den finns till riktigt bra pris HÄR.




Ytterligare en väldigt vacker gammeldags ros som återkommer i alla fyra parterrerna är portlandrosen Madame Boll. Doftar underbart och har en härlig rosa färg.

Mme Boll finner du HÄR.



På framsidan av vårt hus har vi den gammeldags buskrosen Rose de Rescht. Den blommar rikligt med tätt fyllda blommor i intensivt ceriserosa. Doftar starkt och det är verkligen härligt att gå förbi och insupa rosdoften.




Blommar med återkommande blommor hela sommaren till långt in på hösten hos oss. Jag klipper bort vissna blommor så kommer det nya igen och igen.


Bara titta så fint den är tecknad! Man kan nästan inte se sig mätt på de små blombladen eller vad säger  ni?!


Nevada-rosorna fick ett eget inlägg sedan tidigare och vill ni läsa mer om den så hittar ni inlägget HÄR.

Nu hoppas vi på lite regn så att rosorna får sig en rejäl blöta för oj vad det är torrt i marken just nu. Enligt prognosen ska regnet komma hit i eftermiddag så jag dansar en regndans och håller tummarna för det!

Kram M <3

Inga kommentarer: