lördag 13 maj 2017

Gardiner i pergolan

Äntligen har gardiner kommit upp i våra pergolas igen! Det ger en sådan sommarkänsla varje år när de kommer upp.

I år köpte jag supertunna gardiner på Jysk. Ett riktigt klipp - 39 kr längden. För det är lite slit och släng med de här gardinerna.... De blir smutsiga och fula och det går hål i dem så efter en säsong är de mer eller mindre förstörda. För jag orkar då inte hålla på att ta ned dem varje gång det är regn på ingång eller när det blåser för mycket.


Våra gardiner sitter uppe med hjälp av flaggstångsrep som vi fäst i armeringsjärnen på pergolan. De tunna gardinerna stod ut som segel när ostanvinden blåste in från havet igår. Visst är det fint när det fladdrar lite i gardinerna men det här blev lite för mycket av det goda.

Så vi kom på att man kunde testa med att lägga en kedja nere i fållen, och se, det blev hur bra som helst. Nu hänger gardinerna snyggt och faller tungt. Vad man är fiffig alltså ;-)

Har flyttat runt på möblerna lite och lounge-gruppen står just nu på stora terassen och jag testar att ha vilstolarna här under bambutaket.


Imorgon har det utlovats sol och 21 grader så då kan jag tänka mig att lägga mig här en stund, blunda och lyssna till fågelkvitter och känna doften av den uppstammade rosmarinen.


Vill du se hur vi byggde vår pergola så klicka här! Bilder från lilla pergolan kommer också så småningom!







Inga kommentarer: