lördag 21 januari 2017

Ta hjälp av naturen när du färgsätter ditt hem

Att ta hjälp och hämta inspiration från naturens färgskala är ett känt knep i inredningsvärlden för att få till en vacker och harmonisk färgskala. För är det någon som kan det här med färgsättning så är det Moder Jord!

Jag har ändrat om lite i vår soffhörna igen och jag ska visa er hur jag hämtade min inspiration från en promenad längs havet en vacker och solig dag här på Österlen.


De här gråblå tonerna som havet och himlen slösade över oss, den vackert patinerade grå färgen på ålaboden, svärtan i båtskrovet, snön och sanden tillsammans med vintergräset applicerade jag sedan på vårt vardagsrum. Jag tonade dock ner det skarpt blå och utgick från en mer gråblå färgskala.



Den vita soffan med ett fårskinn fylldes på med kuddar i olika grå och gråblå toner samt en rund sammetskudde i en ljusbrun/sandfärgad nyans. Här ser man hur de mjuka varma sandtonerna och även urnan jordar det kalla grå/blå, svarta och vita (vatten och metall) i rummet.

Mässingen, ljusen och fårfällarna tillför eld och de gröna växterna trä. Med de fem elementen inom Feng Shui skapar man balans och harmoni. Dessa verktyg använder jag mig av när jag inreder både åt mig själv och åt andra.

Läs gärna mer om de fem elementen och Feng Shui i de olika rummen under kategorin "Feng Shui".

Låt dig inspireras av bilderna nedan och se hur naturen bidrar med sin vackra färgskala till dessa färgpaletter!









Inga kommentarer: