lördag 20 december 2014

Jul i sovrummet och lite om en alldeles fantastisk middag

Så var det lördag igen minsann!

Jag måste bara börja med att berätta att jag befinner mig i någon slags matkoma efter gårdagskvällen. Vi var på helt fantastiska Röken i Simrishamn och det hade utlovats 4-rättersmeny tillagad av ingen mindre än kändiskocken Martin Nilsson från Taverna Brillo i Stockholm.

Vilken upplevelse! 4-rätters middagen blev visst till en 7-rätters. Och vilken mat sedan... Det godaste jag ätit på mycket, mycket länge. Det var små crostini med aubergine-röra och fetaost, hjorttartar med löjrom, rökt jordärtskockspuré och rotfruktschips (den rätt som Martin bjöd kungaparet på i Paris härom veckan - jo jag tackar jag...). Och sen var det en rätt med bakad röding, en med sotad purjo, en med friterad torsk med pepparrot, en med oxkind, ljuvlig äppeldessert... mm mm.... Och till detta en massa goda viner. Milda Mathilda, jag var i mathimlen.

Och annars då? Jo, dagen har spenderats med planritningar, hämtat ut paket på posten (tack gode igen för nätshopping) och precis slagit in en massa julklappar. Ikväll ska vi bara ta med lugnt. Äta räkor och annat smått o gott som bara ska plockas fram. Inget att laga till. Så, så skönt.


I sovrummet har jag planterat ett par vita hyacinter i en keramikskål och toppat med lite grön mossa från skogarna här runt oss samt lite silvrigt pynt. 

En fin pappstjärna från Granit står också på byråerna från Asplund, ett par söta gamla ljuslyktor som lyser God Jul så fint och så hjortarna från House Doctor som flyttar runt lite. Mer än så behövs inte för att skapa lite julstämning även i detta rum.


Vy från bloggerskans säng. Just nu längtar jag efter att krypa ner i sköna sängen bland alla kuddar och mysigaste mjuka lakanen från Beach House Company.



Sugna på en god julig kaka? Testa pepparkaks-kladdkaka! Ljuvligt gott med en klick iskall vispgrädde och hur lätt som helst att baka. Recept på min andra blogg Tildas Kök & Vin.
Och fler recept på juliga kakor, godis och annan julmat finner ni under kategorin "Jul".


Och nya favorit-julkulorna ligger fortfarande i skålen på soffbordet. Vi hade så många andra kulor att hänga i granen och jag tycker de är så fina där de ligger.

Njut kvällen mina vänner! Det ska jag göra.

Inga kommentarer: