fredag 18 maj 2018

Skapa moodboards för din trädgård

I samarbete med Odla.nu - inlägget innehåller adlinks





Du har säkert hört talas om moodboards. Det är något vi inredare nästan alltid använder oss av i början av ett projekt för att skapa en känsla att visa kunden. För ett moodboard är just vad det låter som - ett ark/papper/skärmbild som förmedlar en känsla av färg, form och stil.

Att använda sig av moodboards är även toppen för trädgården eller balkongen! Istället för att spontanköpa lite olika blommor som såg så fina ut när du stod med dem i handen men som kanske inte passade ihop när du väl började plantera eller inte gick så bra ihop med den där stolen du hade bredvid eller de växter du hade sedan tidigare kan du planera och känna in med hjälp av ett moodboard. Vad passar ihop och vad ska bort?



Såklart spontanhandlar även jag växter men om man ska göra ett lite större projekt använder jag mig av en moodboard. Jag ska visa er hur man gör!

Man kan antingen använda sig av en stor bit kartong och klippa ut bilder från tidningar, broschyrer eller skriva ut från nätet. Lägg lite huller om buller - det är känslan du ska få fram - och klistra sedan upp. Detta kan man med fördel göra digitalt på dator eller Ipad med hjälp av enkla program som PowerPoint/Keynote eller Word/Pages. Bara att dra över bilderna till ditt moodboard.


Mitt senaste projekt är att skapa en liten uteplats utanför vårt nya sovrum. Där vill vi kunna öppna upp terassdörren på morgonen och kliva ut i solen med en kaffe i handen. Vi har börjat bygga själva plattan med hjälp av de kalkstensplattor som blev över från hallen så det blir grunden. Ni får hålla till godo med en väldigt ofixad bild för tanken är nu att ni ska se hur jag tänker.

Detta är alltså utanför själva vår kringbyggda gård och på denna sida har vi bland annat vår boule-bana och tre stora platanträd. Ja, ni kanske hör att här är vi inspirerade av en annan del av Medelhavet - nämligen Provence. Så när vi nu ska skapa den nya uteplatsen är det just precis Provence jag vill föra tankarna till. När man letar efter inspirationsbilder på Provence är det ofta lavendelfält som dyker upp och såklart måste vi ha lavendel i vår franska hörna!


Lite så här tänker jag mig! Vi anlägger en rabatt intill husets vita puts och fyller med lavendel och vita rosor. En rostig kant mot gräset blir fin kontrast till de romantiska blommorna. Ett litet nätt café-set, en zinkkruka med en fjärilslavendel i, kaffekoppen i handen och vi är i hamn!


När man känner sig nöjd med sitt moodboard är det dags att välja ut de verkliga produkterna! Tidigare var det känslan vi ville få fram. Då kan man sätta ihop detta till ett så kallat collage board om man vill. Det kan se ut som ovan. Till detta hör också en lista på produktnamn och priser men det är kanske överkurs :-)

Jag beställer ofta växter från Odla.nu och det har jag även gjort till detta projekt. Det är så otroligt smidigt att sitta framför datorn och titta på och välja ut olika växter. Här kan man i lugn och ro läsa om de olika växterna, var de trivs, hur man sköter dem och så vidare. När man bestämt sig är det bara att klicka hem och på någon dag hämtar jag ut paket på posten. Väldigt humana priser också och just nu är det extra bra priser på många artiklar.

Valet av ros föll på ljuva Karen Blixen, en storblommig vit ros med mörkgröna läderartade blad och som blommar till långt in på hösten. Och så lavendelplantor såklart. Hidcote heter sorten. Och en fjärilslavendel till bordet.


Sen blev det lite annat smått och gott också. Här står några plantor redo på mitt planteringsbord och väntar på att få komma ner i jorden. En ljuvlig änglatrumpet, en chokladblomma, en vit hibiscus, höstsilverax....


Kunde inte låta bli att beställa ytterligare en liten solcells-glob. Alltså om ni visste hur vackert den lyser på kvällarna! Den här ska få stå i lilla pergolan på vintunnan och lysa upp tänkte jag. Eller så får den ta plats på nya terassen ovan, hm..... Ni hittar den lilla globen här. Nu såg jag att den även finns på stativ så man kan sticka ner i jorden, åh.... nu fick jag nya idéer....




Att använda sig av moodboard när man planerar sin växtsamling är himla smart och kul. Här kan man verkligen gå "all-in" och testa olika färgkombinationer som man kanske inte hade vågat sig på annars. 


Här är de nya växterna i kruka och jag har ställt dem i varmt soligt läge på terassen. Ett av mina bästa tips när det gäller att inreda med krukor på terass, uteplats, balkong är att samla ihop dem. Tänk precis som när man skapar stilleben inomhus - gruppera istället för att pytsa ut en och en på olika platser. Att gruppera så här skapar en känsla av lugn och blir ett mäktigare blickfång.


Nu är det bara höstsilveraxet som ska ner i jorden i en av parterrerna. Denna har jag velat ha länge! En hög och ståtlig växt som har fantastiskt vackra purpur-färgade blad och som först får rosa ax som sedan övergår i vitt. Doften är magisk har jag hört.


Ska vi kika lite på hur det går för mina sommarblommande lökar som jag planterade i zinkkrukor?! Ja, de är på gång! Här ser ni en del av samlingen; dahlia och två olika sorters liljor som piggt tittar upp ur jorden. Så roligt att titta till dem varje dag och se hur de växer. Det ska bli så himla kul att se hur liljorna kommer att se ut - helt nya sorter för mig. Både lökar och zinkhinkar beställde jag hos Odla.nu.



Med det vill jag önska er en solig och härlig helg!
Kram M <3






Inga kommentarer: