tisdag 8 maj 2018

Måla odlingsbäddar, plantera kryddor och frossa i tulpaner på terassen

Inlägget innehåller adlinks






Alltså, vilket väder vi fått! Det är ju heeeelt magiskt. Rena rama sommarärmen kom från ingenstans och solen strålar från en klarblå himmel. Och det blåser knappt, bara en sådan sak... Jag vill bara vara ute hela tiden från morgon till sen kväll men det går ju inte riktigt.

Men en hel del blir det. Jag prioriterar kan man säga :-) För det är MYCKET trädgårdsjobb och utomhusjobb just nu kan man säga. Det ska klippas och gödslas och rensas och det ska målas.

Målas! Jisses, det är galet mycket i år. Alla murar och odlingsbäddar som jag tror jag nämnt och så nya förrådet och hela nya tillbyggnaden och lite skador här och där efter just tillbyggnaden.


Odlingsbäddarna är i alla fall klara och det går ju ganska snabbt när man väl kommer igång. Jag tvättar och skrubbar dem med en rotborste först för att få bort smuts, alger och löst puts. Sedan målar jag med silikatfärg.


Sen kommer det roliga - att plantera lite nytt för säsongen i bäddarna. Den hårda vintern har gått rätt så hårt åt våra kryddor som annars brukar klara sig fint så det blev faktiskt till att köpa en hel del nytt. Ananassalvia, citrontimjan, oregano, rosmarin, apelsintimjan, kryddtimjan, krusig och slät persilja.

Sedan tidigare finns citronmeliss, salvia, lite rosmarin, gräslök och smultronplantor.


Så härligt när det är nymålat och kritvitt igen. Igår gödslade jag i odlingsbäddarna och i alla de fyra parterrerna med hönsgödsel så det blev att vattna rejält på kvällen.



Minns ni att jag planterade lite tulpanlökar i frostsäkra krukor i höstas? Här ser ni resultatet. Visst blev det fint?! 


Sorterna är Sapporo (den vita som först till min förvåning blev gula... hjälp...), Queen of Night och så en fransig sort som heter Gorilla.


Närbild på Gorillan. Visst är den läcker. Den är mörkare i verkligheten än på bilden faktiskt.


Ett sommartecken här hos oss är när gardinerna kommer på plats i våra pergolas. Här har vi hängt upp dem i vår lilla pergola. Köpte superbilliga på IKEA, de kostade 29 kr för två längder! Det är ju lite slit och släng det där för regn och blåst gör att de bara håller en säsong så därför blir det billigaste varianten jag kan hitta.

Älskar textilier ute och älskar när gränserna mellan inomhus och utomhus suddas ut på sommaren. Helt plötsligt får vi en massa fler rum att vistas i och dem vill man ju göra mysiga med kuddar, mattor, plädar, gardiner och så vidare.




Många blev väldigt förtjusta i lampan som hänger i vårt gästrum och som jag har i min webbshop. Just nu är det 20% rabatt på denna! OCH på min Instagram (sandblomman_interior) lottar jag ut just precis en sådan lampa så kika gärna in där.





This post contains adlinks from Adviral



Jacka / Jeans / T-shirt / Ring / Armband / Klocka / Sko / Halsduk / Väska / Mobilskal

Inga kommentarer: