lördag 11 december 2021

Vi hugger en gran





Igår inträffade en av årets höjdpunkter om du frågar mig!
Det var nämligen dags att åka och hugga julgran.

Och eftersom jag är otroligt petig med hur min gran ska se ut kan det ta en väldans tid att välja och då måste alla inblandade se till att vara varmt klädda och utrustade med mycket tålamod :-)

Passande nog packade jag dagen till ära upp ett par nya vinterkängor från Graninge.



Klädd för granjakt. 
Det hade kommit snö under natten som sedan övergick i lätt snöblandat regn så det var himla skönt att kunna sätta på sig varma kängor som dessutom är utrustade med ett membran som är resistent mot väta och kyla. Varm om fötterna ni vet...



Vi åker till en granplanering i en av grannbyarna för att hugga vår julgran. Och se, när man kom någon mil inåt landet så var det mycket mer snö! Så är det ofta, det är ett par grader kallare än hos oss som bor vid havet. Hugga julgran i snö - kan det bli bättre!?



Detta är en så mysig tradition som vi gjort i flera år nu.
Man går omkring och väljer och tittar ut en passande gran och sen får man den huggen och instoppad i nät så att man kan frakta hem den.




Jag är som sagt väldigt petig. För hög, får låg, för bred, för gles, sned osv osv.
Men så hittar man den rätta. BAM!

Nu står den i en hink med vatten i förrådet och acklimatiserar sig.
Lagom till Lucia på måndag tänkte jag det blir bra och mysigt att ta in och klä den.



Det här är förresten en härlig julklapp att önska sig eller ge till någon som vill ha varma goa fötter i vinterkylan. Min modell heter Storsola men det finns många andra fina modeller både till dam, herr och barn. Ett litet tips!


Nu väntar 7-årskalas och vi ska bo på hotell igen. Inte en enda gång på två år men två gånger nu under samma vecka. Vad är det som händer? 

Kram M


Inga kommentarer: