måndag 18 oktober 2021

Höstplantera i äppellådor och varma kängor



Åh, tänk om hösten alltid kunde vara så här härlig med en värmande sol och krispig hög luft. Det är så vackert i naturen nu med alla höstfärger som bara sprakar så man vill ju verkligen vara ute.

En solig eftermiddag passade jag på att åka till handelsträdgården och köpa ett gäng med ljung. Minst ett par plantor med ljung måste jag ha varje höst. Jag planterade dem i lite större plastkrukor som jag sedan satte ner i mina gamla äppellådor. Sedan stoppade jag ner lite säckväv mellan krukorna för att dölja plasten och till sist la jag ner fina röda äpplen som dekoration.



Vad tycks? Jag tyckte det blev en enkel men effektfull höstplantering.
Jag ska faktiskt köpa på mig lite fler höstblommor men än är flera av mina sommarblommor så himla fina fortfarande så jag har inte hjärta att slänga dem än...



När man planterat måste jag unna sig en stor kopp kaffe i solen, det är sedan gammalt.
Jag köpte förresten det där snygga prydnadsgräset också och den fina gröna zinkkrukan.



Denna modell heter Åreskutan och är i skinn med resår i sidorna och utrustad med vattenavvisande tex-membran som är resistent mot regn, snö och kyla. Helt perfekt och dessutom är de supersköna med sin extra dämpning under hälen. Är du sugen på ett par nya varma goa kängor så kika in till Graninge Shoes och ange koden Marie10 i kassan så får du 10% rabatt fram till den 24/10 2021.



Idag har vi tagit in de känsligaste av växterna i orangeriet. Apelsin-, citron-, och limeträden står nu i tryggt förvar här tillsammans med pelargoner och afrikansk lilja. Resten får vi ta när det blivit ytterligare lite kallare. Det är alltid vemodigt att ta in växterna och de tar ju upp hela orangeriet så några fler middagar blir det inte där ute förrän till våren igen. Men att längta är ju också lite mysigt.



Önskar er en fin start på veckan!
Kram M



Inga kommentarer: