onsdag 24 mars 2021

Ny matgrupp på terassen



Äntligen, äntligen är trädgårdssäsongen här igen!

Som jag längtat. Mer än någonsin detta år. Visst är det fortfarande kyligt men några dagar har vi ändå kunnat vara ute och börja fixa lite. Igår t ex sådde jag luktärter. Stod vid planeringsbordet med solen i ryggen och det var riktigt skönt. Jag försår mina luktärter genom att sätta fröna i små krukor som jag sedan sätter ner i en öppen plastpåse och så får de stå i rumstemperatur och gro tills de kommit upp en bit och då sätter jag ut dem i orangeriet innan det är dags att plantera ut dem.



Vi har även hunnit med en omflyttning i våra olika "trädgårdsrum" som ni kanske ser? Vi har nämligen uppdaterat den stora terassen med en ny matgrupp i samma stil som vår lounge-grupp och solsängarna. 

Matgruppen är i konstrotting vilket nästan är ett måste då de måste stå ute året om pga platsbrist. Ovanpå bordet ligger en svart glasskiva som ger den där tyngden till gruppen som jag verkligen gillar. Vi valde även svarta dynor till fåtöljerna av samma anledning. 

Det jag gillar lite extra är att fåtöljernas ryggar är ställbara så man kan luta sig tillbaka efter maten och faktiskt även använda som "solstol" om man vill det. 



Matbordet kommer från Chilli och heter Majestic och fåtöljerna heter Jenny.

Jag har fixat en rabattkod till er också hos Chilli: Ange koden "interior10" i kassan så får ni 10% rabatt på hela köpet (förutom kampanjvaror) till och med den 28/3. Chilli har ju inte bara utemöbler utan ett otroligt stort sortiment av möbler till hemmet och till bra priser.




När vi fick hem möblemanget strålade solen från en klarblå himmel så det var en perfekt dag att montera ihop det hela, vilket gick snabbt och smidigt, det var bara bordet som skulle sättas ihop.

Jag var tvungen att testa en påskinspirerad dukning när allt var klart. SÅÅ nöjd!



Mosaikbordet har flyttat till lilla pergolan där vi har kvällssol och det betyder att vi framöver kan sitta några fler och äta middag där. Det lilla mosaikbordet står nu i den andra pergolan och den gamla lounge-gruppen står just nu på boule-banan i väntan på om vi ska behålla det eller inte. 
Den ena föder det andra, haha. Men kul med omflyttning och detta kommer bli så bra!

Idag ska jag fortsätta med odlingsplanerna och få ner ett antal dahlior i krukor. 

Japp det blir en dahlia-sommar att se fram emot igen! Jag kommer odla både i kruka och pallkrage. Har beställt ett gäng nya knölar och så får vi se om jag lyckats övervintra de gamla. Jag har både som fått övervintra i sina krukor och som står i orangeriet och så är det de som jag lindat in i tidningspapper och förvarat i papperspåsar i förrådet. 

Kram M 


Inga kommentarer: