måndag 1 juli 2019

Blått och boktips

Inlägget innehåller annonslänkar




Vilken helg det blev och vilket väder vi haft! Rena rama Medelhavsvärmen med strålande sol och knallblå himmel. Lata dagar i trädgården och på stranden. Bästa som finns. Sitta i en solstol på stranden eller på terassen och läsa en bra bok. Jag har kommit in i en riktig läsarperiod igen och det är så härligt!

Tänkte tipsa om några bra böcker jag läst senaste veckan lite längre ned i inlägget om ni vill?


Igår var det så varmt att något alternativ till stranden fanns inte. Över 30 grader i skuggan är man ju inte så van vid precis. Vi körde ner till Sandhammaren, en av de vackraste stränder jag vet. Lång och bred och med vit fin sand. Orkar man gå en bit bort är man nästan ensam.

Vi gjorde goda mackor av focaccia fyllda med fänkålssalami, ruccola, brie och tomater. Något av det godaste när det kommer till utflyktsmat som jag vet. Och aldrig smakar väl kaffet så gott som på stranden!


Här i sällskap av den blå himlen och det blå havet läste jag boken "Blå". En bok alla borde läsa. En skrämmande historia om hur vi människor behandlar vår planet och hur så småningom vattnet blir en bristvara och allt vad det för med sig. Två parallella historier i nutid och framtid. Du hittar boken Blå av Maja Lunde här.


Av samma författare läste jag först "Binas historia" och jag blev helt tagen av denna. Också den anspelar på hur vi människor förstör vår planet. Tre berättelser ur olika tidsåldrar vävs ihop till samma slutsats: utan bin är mänskligheten förlorad. Binas historia av Maja Lunde här.


Däremellan fick det bli lite feelgood! En riktigt mysig bok är Croissants till frukost av Annika Estassy. Kände direkt att jag vill läsa fler böcker av den författarinnan.


Och så fick jag äntligen tillfälle att läsa en annan feelgood som en gammal barndomskamrat till mig skrivit; Dolda talanger. Jättemysig bok av Lillemor Bruce och Monika Carnehult. Utspelar sig i Lund där en frånskild tonårsmamma som drömmer om ett glamorösare liv än vardagen i hemstaden. Därför skriver hon en erotisk roman som gör henne tvingad in i en karusell av förvecklingar, hemlighets-makeri och lögner.



Hoppas ni får en fin måndag!
Kram M <3



This post contains adlinks from Adviral



Skjorta / Klocka / Örhängen / Väska / Ring / Skor / Kjol

Inga kommentarer: