söndag 13 september 2015

Björnbärspaj och lite tankar om att tänka positivt

Känner mig lyckligt lottad som bor just där vi bor. Nära skogen och nära havet. Går man till höger kommer man till skogen och väljer man vänster är man vid havet på tio minuter.

Igår valde vi skogen och det var så skönt att lufsa runt i gummistövlar, låta tankarna flyga fritt och andas in den härliga doften av höst. Tänkte att vi skulle hitta kantareller. Alla hittar ju kantareller i skogen. Men icke! Börjar tro att jag blivit lurad hela livet. Kantareller växer inte i skogen. De köper man på torget eller på ICA....

Däremot fann vi en hel massa björnbär. Så jag ställde mig i köket och experimenterade fram en ny paj med sådant vi hade hemma i skafferiet. Det blev ett knäckigt täcke med bland annat vit choklad, rörsocker och havregryn. Den blev riktigt god om jag får säga det själv. Receptet hittar ni självklart på Tildas Kök & Vin, min andra blogg.



Sakta börjar man vänja sig vid det liv vi lever nu. Det är vardag med sjukhusbesök, rehab, väntan, vila, oro, sorg, glädje, tacksamhet i en salig blandning. Att vända svåra tankar till något positivt jobbar jag mycket med och att fortsätta tro på det goda. Tänka tre bra saker som hänt eller som man är tacksam över varje kväll. Det hjälper mig varje dag. Vi pratar mycket om det som hänt. Bearbetar. Båda har vi våra egna historier, tankar och minnen av det som hänt och det vi går igenom. Det får ta tid. Man får bryta ihop en stund. Man får gråta men man får också skratta och fnissa och larva sig.


Vi hittar små guldkorn i tillvaron. Jag försöker göra det mysigt och fint runt omkring oss. Färska blommor och ljus. Köpte finfina solrosor på torget i Ystad och de lyser upp som små solar på soffbordet. Lagar lite extra god mat. Sätter på mysig bakgrundsmusik.



1 kommentar:

Fru M sa...

Har man mysigt runt omkring sig mår man lite bättre, men det bästa Ni har är varandra ❤
Kram