tisdag 27 april 2021

Ny bordslampa med magiskt sken och regeln om tre

Inlägget innehåller annonslänk



Idag vill jag visa er hur effektfullt det blir att inreda med den så kallade "Regeln om tre". Det innebär att man lyfter ut en accentfärg på minst tre ställen i ett rum. Detta ger ett genomtänkt och harmoniskt intryck i inredningen och behövs för att kulören ska "slå igenom".


I det här fallet tänkte jag visa hur jag stylar byrån i vårt gästrum på detta sätt. 
Utgångspunkten är det bärnstensfärgade (ockragula) överkastet och det är alltså denna kulör som är accentfärgen. Jag har varit ute efter den ny bordslampa som skulle bli pricken över i och blev så glad när jag fann en som passade perfekt in här.



Här är den nya lampan på plats och se som den lyfter hela rummet!
Även en ljuslykta i samma färgton samt kuddar med inslag av kulören bildar helheten. Se även hur kulören lyfter tavlan samt får träet i stegen, stråhatten och snäckhalsbandet att poppa ännu mer.



Med min rabattkod SANDBLOMMAN10 jag fixat år er får ni också 10% rabatt!

Jag har den större modellen och den finns i en modell mindre samt även med rökfärgat glas.



Ni vet väl att man bör ha minst 5-7 ljuskällor i ett normalstort rum och med varierande effekt (stämningsbelysning, allmänbelysning, accentbelysning osv) och gärna i varierande höjd för att skapa samspel med ljus och skugga.

Några fler generella tips kring belysning

Placera dina lampor i varierande höjd för att skapa ett samspel mellan ljus och skuggor.

Ljussätt sådant du vill framhäva i ett rum, till exempel en tavla, en växt eller ett prydnadsföremål.

Mörka ytor absorberar ljus medan ljusa reflekterar ljuset. Ju högre glans på väggarna desto mer ljus reflekteras.

Dimmers är oslagbart för att kunna variera ljuset i ett rum. Finns inte dimmer inbyggd i armaturen
kan man idag köpa en sladd-dimmer eller en uttags-dimmer. Passar inte alla lampor så kolla först.

Om det är för stor skillnad mellan skenet från en ljuspunkt och det omgivande rummet blir vi lätt
bländande. Att ett rum ska vara mörkt när TV:n är på är alltså en myt. Det blir mycket lugnare och
skönare för ögat om rummet är lite upplyst. Ha gärna en lampa med dimmer på vardera sida av
TV:n eller belys väggen bakom.

Glöm inte att belysa hörnen. Genom att ljussätta hörn markerar man rummets form och det
upplevs även som större.

Det säga att vi människor blir som vackrast med ett mjukt sidoljus :-)


Tips på snygga lampor

Belysningsdesign har ett stort utbud av stilsäkra och ikoniska varumärken i bra prisklasser och ni får alltså 10% rabatt på ett köp med koden SANDBLOMMAN10


Kram M 






Inga kommentarer: