onsdag 12 augusti 2020

Hur jag blekte mina tänder hemma

Samarbete med bästatandblekning.se






Ge någon du möter ett leende och du får ett leende tillbaka. Jag gör det alltid när jag är ute på mina promenader här och det fungerar verkligen. Prova själv och se! 

Saken är den att det faktiskt är lite lättare och mycket roligare sedan jag gjorde något jag länge velat testa - nämligen att bleka mina tänder. 

Kaffe, te, rödvin, medicin, ålder mm är ju sådant som missfärgar tänderna och när jag tittade mig i spegeln såg jag tydligt att mina tänder tagit lite stryk av just sådant. Det där vita leendet fanns inte riktig där längre. Dags att göra något åt saken.

Idag har det kommit så bra produkter på marknaden och efter att ha läst på noga kände jag att jag skulle våga mig på testa att bleka tänderna hemma. Det är mycket mycket billigare än att göra det på klinik. Det man bland annat ska kolla upp är att produkterna är godkända av EU och inte innehåller peroxider som kan skada tänderna och emaljen. 



Jag beställde hem ett kit för tandblekning hemma. I paketet fanns allt man behöver; tandblekningsgelé, skena, led-lampa och tydliga instruktioner.

På bilden ovan ser ni en före-efter-bild. Detta är resultatet efter 6 omgångar med tandblekningen. Jag är jättenöjd med resultatet!

Vill bara understryka att det är viktigt att följa instruktionerna noga och inte ha i blekningen längre än vad som står rekommenderat. Man bör inte heller bleka tänderna om man är gravid, ammar eller har hål i tänderna. Känner man sig osäker tycker jag att man ska gå till tandläkaren först för kontroll.



Ser smått galen ut med lampan i munnen :-) Men det är faktiskt inte obehagligt ett dugg att ha den i munnen. Jag har haft i den när jag sett på TV, kollat Instagram eller suttit framför datorn och jobbat. Det går relativt snabbt så innan man vet ordet av det ljuder signalen att det är dags att ta ut skenan.

Jag har inte haft några ilningar alls i tänderna efter blekningen som jag hört att man kan få. Ingen smärta eller annat obehag. 

Ett tips är att undvika mat som färgar (ex rödbetor, blåbär etc) och kaffe, vin, te under tiden man bleker tänderna för bästa effekt. Jag kunde inte låta bli mitt morgonkaffe och det blev även något glas vin men det gick faktiskt hur bra som helst ändå.



Färgkortet som följde med kitet. Lite svårt att hitta rätt nyans men jag tyckte ändå att man kunde följa hur tänderna stegvis blev vitare.

När man uppnått det resultat man vill ha kan man fortsätta att borsta tänderna med en så kallad Whitening tandkräm och tänka på att skölja munnen med vatten efter att man ätit eller druckit sådant man vet missfärgar tänderna. Sen kommer jag att köra en uppfräschning igen om någon månad.

Hoppas ni gillade mina tips! Vet att det är många som är sugna på att prova detta så jag tyckte det var kul att skriva om mina egna erfarenheter. 

Nu får ni ha en härlig dag!
Kram M <3




Inga kommentarer: