lördag 4 maj 2019

Utomhusmatta skapar en ombonad känsla på terass och balkong

Inlägget innehåller annonslänkar

För mig hänger inredning och trädgård ihop och jag vill att vår trädgård ska vara en förlängning av huset. Jag gillar när gränserna suddas ut där emellan och speciellt härligt är det ju när vädret blir varmare och man vistas lika mycket ute som inne.

Min ambition har varit att skapa många små "rum" även i trädgården med olika sittplatser. Ni som följer mig här vet att vi har dessa rum i våra pergolas, på olika terasser och även på framsidan.

Vår terass som ligger i anslutning till stora huset och gårdshusen är stor och där har vi försökt skapa ytterligare rumslighet med olika sittplatser för olika ändamål; en matgrupp, en murad soffa invid väggen, lounge-gruppen och när vädret tillåter finns det plats för vilstolar.


För att binda ihop de olika grupperna tycker jag att det är fint att lägga en matta under möblemanget precis som man gör när inreder inomhus. En matta binder just ihop gruppen och skapar ett rum i rummet kan man säga. På samma sätt som inomhus ger en matta en ombonad känsla så det är perfekt på terassen eller balkongen där man ibland kan uppleva att det känns lite kalt.

Idag finns ett stort utbud av fina mattor som är tillverkade för att fungera utomhus. Jag ville ha en svart stor matta som skulle matcha möblerna och passa vårt marktegel och gärna med något mjukt mönster för att balansera upp kantigheten.



Tänk på samma sätt med utematta som med matta inomhus - nämligen att inte välja en för liten matta! Minst "framtassarna" och gärna halva fåtöljen eller soffan på mattan för att ge tyngd till gruppen och att det inte ska se fjuttigt ut.


Hittar man inte rätt storlek eller vill ha en riktigt stor matta är mitt tips att lägga flera stycken bredvid varandra, det blir hur snyggt som helst.


Kuddarna i en bränd aprikos/terracotta-nyans med små tofsar i hörnen är superfina och passar utmärkt för att ge en värmande känsla till möblemanget. Kuddarna hittar ni här.




Hoppas ni har en fin helg bloggvänner! 
Igår var vi på vinprovning med middag där temat var sparris. Så himla gott och trevligt. Det blir en lugn dag här hemma. Handla mat, köpa lite nya blommor, städa och laga en god middag står på programmet. 

Trädgården får vänta. Det är kallt som sjutton, det haglade till och med för en stund sedan... Vi fick hastigt bära in flera av våra medelhavsträd i orangeriet igen. De gillar verkligen inte den här kylan. Citronträden står kvar invid väggen, jag hoppas innerligt att de inte tagit för mycket stryk av det här hoppiga vädret.

Nu håller vi tummarna att värmen kommer tillbaka snart!
Kram M <3

Inga kommentarer: