torsdag 19 april 2018

Leta guldram på loppis och plantera penséer

Tänk så mycket det gör att få upp tavlor på väggarna! Det ger verkligen en ombonad och "inbodd" känsla för ett hem. Vi har mycket konst som vi under åren vunnit på konstlotterier på våra arbeten men dels har vi inte haft så mycket väggar att hänga upp dem på och dels känns de lite omoderna, om man nu kan säga det om konst. De flesta av dessa passar liksom inte in i stilen i huset...

Några har vi hängt upp och blandat med lite modernare tavlor och några måste vi ta beslut om hur vi ska göra med dem. Sälja? Någon som har någon idé? Får man något för konst nuförtiden?

I alla fall så hittade jag en maffig guldram med ett motiv som ingick i "absolut inte på väggen-samlingen" men jag tänkte att ramen var riktigt cool om man bara satte in ett modernt motiv.

Så resultatet blev en svart-vit poster föreställande en kvinna som öppnar upp fönstret ut över Paris. Tycker det blev en läcker kontrast mot den tjocka guldramen i sovrummet. Vi hängde den ovanför den svarta urnan med glasdörrarna på ena sidan och hänggungan på andra.


Något mer ska upp till vänster om guldramen - vi får se vad det kan bli. Det behöver ju faktiskt inte vara en tavla...


Gillade ni min idé med gamla ramar och nya motiv så är mitt tips att leta på loppisar och i antikaffärer. Där brukar man kunna hitta sådana för en väldigt liten peng.



Jag var iväg och käkade lunch med en väninna häromdagen. Vi hade bokat bord på Vitas på Ystad Saltsjöbad (kan verkligen rekommenderas), supermysigt ställe. Lite som en fransk-ameriakansk bistro och jättegod mat.


Hur som helst stannade jag till i en blomsterbutik på vägen hem och köpte med mig ett gäng med penséer. Äntligen! Som jag längtat efter att kunna plantera i krukorna som gapat tomma under vintern. Jag valde blommor i rosa-lila-vit färgskala och fyllde krukorna på framsidan och några på terassen framför kontoret. 


Idag strålar solen över Casa Vik och på mina nyplanterade blommor. En trappa muras just nu till den nya entrén. Det har jag sett fram emot istället för lastpallen som legat där ett bra tag nu :-) Och så har vi elektrikern här som ska hjälpa oss att åter få ljus i vår fontän. Hurra!

Önskar er en riktigt fin dag!
Kram M <3





Inga kommentarer: