fredag 20 april 2018

Lyckan är att plantera pelargoner

I samarbete med Odla.nu. Inlägget innehåller adlinks








Vilket makalöst vackert väder det varit de senaste dagarna! Strålande solsken, behaglig temp, ingen vind... Fågelkvitter, humlesurr, nyckelpigor som långsamt kryper fram, knoppar som är på väg att brista. Våren kom med besked och ingen är lyckligare än jag efter den evighetslånga vintern.

Jag vill bara vara ute i trädgården och välkomna våren och den härliga tid vi har framför oss! Gräva, räfsa, städa, plocka fram dynor, kuddar och trädgårdsmöbler, odla och plantera.

Ja just planteringslängtan är enorm. Jag vill fylla krukor och terass med växtlighet nu. Och vad gör man då om man har en sådan längtan men lite tid? Jo, man klickar in sig på min trädgårdsvän på nätet Odla.nu. Där spenderar jag kvällen med att kika runt på fröer, lökar, sommarblommor, olivträd och allt annat fint. För mig är det som en godisbutik där man kan plocka lite här och lite där. Gott och blandat helt enkelt.

Så jag klickade hem pelargoner. Helt fantastiska sorter. Årets pelagron - Hortensiapelargonen "Picotee Pink" - bara namnet gör att jag får små rysningar av lycka. Fjolårets vackra rosenknoppspelargon "Kronprinsessan Mary". Tulpanblommande pelargon i olika nyanser...

Ytterligare ett olivträd till samlingen, boxar för att odla microblad som ärtskott, mangold mm. Kommer ett separat inlägg om detta också snart. Innan jag gick till kassan hamnade det även en urfin solcellslykta i korgen. Kunde inte motstå...


Snabbt går det också. Innan jag hann säga vårkänsla plingade det till i mobilen och ett sms om att paket fanns att hämta på posten. Allt kommer snyggt förpackat i lådor och boxar. Inget kladd och spill och sen är det lite som julafton att packa upp allt!


Kunde knappt vänta på att dra på mig trädgårdshandskarna och börja plantera. Tömde krukor på gammal jord och fyllde på nytt med lecakulor och ny fräsch jord.


Trädgårdshandskarna kommer förresten också från Odla.nu. Finns massor att välja mellan! Här är min rosa variant.


Vi måste prata lite om årets pelargon "Picotee Pink" känner jag. Hortensia-pelargon - smaka på det namnet! Ja, nu finns det egentligen inget som heter hortensia-pelargon utan sorten heter zonalpelargon men till utseendet liknar den en hortensia med sin klotformade blomställning. 

Kronbladen har en skir ceriserosa kant som långsamt flyter in i kronbladets vita del. Namnet Picotee är kanske bekant för kunniga blomstervänner och det finns flera andra växter som också har Picotee i sortnamnet, till exempel sorter av amaryllis, nejlikor och rododendron. Gemensamt för dem alla är att blombladens kanter skiljer sig färgmässigt. Knopparna på ’Picotee Pink’ är pärlemorvita och droppformade. När de slår ut visar de sitt halvfyllda inre. Där skapar tunna, vinröda penseldrag och ståndarknapparnas mörka pollen ytterligare liv och harmoni. Efter blomningen utvecklas dekorativa, storknäbbsformade fröställningar. Åh.....!!


Förra årets (2017) pelargon har namnet "Kronprinsessan Mary" och det är en så kallad rosenknoppspelargon som är både lite romantisk och modern på samma gång. Otroligt vacker - den var jag bara tvungen att klicka hem! I en terracotta-kruka som här blir den söt och charmig men väljer man en mer stilfull kruka blir uttrycket mer stilren.


Vad sägs om en tulpanblommande-pelargon? Den bara måste man ju testa! Ljust, ljust rosa blommor som påminner om en tulpan när de slår ut. "Emma" heter denna skönhet.


Ytterligare en tulpanblommande pelargon i en mörkare rosalila nyan. "Prinsessan Linea" var namnet. När jag planterar i mindre krukor står jag vid mitt älskade planteringsbord utanför orangeriet. Skönt för ryggen att kunna stå upp när man fyller på i krukorna.


Det nya lilla olivträdet samsas med de nyplanterade pelargonerna framför solen i orangeriet.


En kaffe i solen i den murade soffan. Nu har ju vi i Skåne fått ett otroligt varmt och fint väder så jag ställde ut alla krukor med pelargoner och olivträd direkt. Tänk på att pelargoner är känsliga för frost så är risken för nattfrost det minsta lilla på gång så plocka in dem! I början kan man ju behöva flytta ut och in på sina nyplanteringar.

Olivträd är inte så känsliga och klarar några minusgrader. Jag har ställt ut alla våra i veckan.


Här har vi den lilla solcellslampan som heter "Glory".  Visst är den helt underbar när den glimmar i mörkret på kvällen!?

Hoppas du också blev inspirerad av att kicka igång våren och börja plantera! Kan verkligen rekommendera dig att klicka in dig på Odla.nu och beställa hem vad du är sugen på inför trädgårdssäsongen!

Nu ska jag ut och njuta av all grönska! Tjingeling och trevlig fredag!
Kram M <3







Inga kommentarer: