onsdag 25 april 2018

Blommande nektarinträd, citronträd med löss och så lite sovrumsinspo

Inlägget innehåller adlinks






Kikar in här en stund denna regniga och grå onsdag. Jag har grejat med en massa pappersarbete till deklarationen hela dagen och det tar aldrig slut. Det där med att ha eget företag är inte helt lattjo lajban livat hela tiden.... Men idag var en bra dag att sitta inne och börja fixa med sådant.

Annat var det i helgen när solen strålade från en klarblå himmel och allt liksom var härligt och lätt och man bara ville vara ute hela dagen lång. Vi städade ur orangeriet och flyttade ut alla växter på gården. En sådan himla härlig känsla det är!


Något som dock inte var superkul var att våra citronträd åter igen fått sköldlöss.... Samma visa varje vår. Det är riktigt vidrigt det där faktiskt. Bladen var alldeles klibbiga och en del helt svarta av honungsdaggen som de små otäckingarna utsöndrar.

Det var bara att kavla upp ärmarna och utrusta sig med en häxblandning av såpa, rödsprit och vatten. Sedan ställde jag mig och torkade av blad för blad med en svamp. Hua, inget roligt jobb. Varje år tänker jag att nu får det räcka och nu åker citronträden på tippen men så står jag ändå där och torkar och sen kommer de utsökta blommorna och citronerna och allt är glömt och förlåtet.


Betydligt roligare är det att titta på vårt nektarinträd som blommar för fullt med små söta rosa blommor. 


Jag var lite rädd att trädet inte skulle klara vintern efter alla snöstormar där det stått ute i en kruka på terassen. Hade varken virat in krukan i bubbelplast eller ställt den på frigolit som vi brukar göra. Det glömdes helt bort i all röra med tillbyggnaden.


Så gissa om jag är lycklig när jag tittar på det och ser de utsökta små blommorna nu. Måste ut med lilla mjuka penseln och pollinera så att vi kan få njuta av en härlig nektarinskörd i sommar.



Många frågar efter zebra-kuddarna som vi har i sovrummet. De finns att klicka hem HÄR.
Den rosa sammetskudden finns HÄR. Sammetsöverkast HÄR. Pläd HÄR.




Läckra vårskor




1.Här / 2. Här / 3. Här / 4. Här / 5. Här / 6. Här / 7. Här / 8. Här

Inga kommentarer: