måndag 30 april 2018

Odla groddar och skott på fönsterbrädan

Inlägget innehåller adlinks i samarbete med Odla





Vet ni, jag har fått dille på att odla groddar och skott! Det är ju så himla roligt att odla sina egna små vitaminkickar och världens bästa känsla att kunna klippa färska ekologiska små blad på mackan och dekorera på kött, fisk, pasta, sallad....

Ärligt talat brukar jag tycka att de där små växthusen som man driver upp groddarna och skotten i är ganska så fula men så hittade jag jättefina hos Odla.nu. Det är också där jag köper hem mina små fröer - de har verkligen superbra priser och snabb leverans.


Just den här gången köpte jag solrosskott, mangold och ärtskott. Det svåra är att välja mellan allt roligt som finns att odla...


Så här ser groddboxarna ut. Ett litet tråg som står i ännu ett tråg och sedan ett lock som gör att man kan reglera temperaturen.


Jag sår i vanlig plantjord som jag först genomfuktar innan jag lägger i fröerna. Här är det mangolden som kommit i jorden.


Läs på förpackningarna hur man ska göra med respektive groddar och skott. Ärtskott ska man till exempel blötlägga över natten innan man sår.


Olika skott och groddar tar olika lång tid på sig att gro. Ärtskott är supersnabba och denna sort är en så kallad "cut and come again" ” –  klipp ovanför det första bladparet så växer nya blad ut.


Jag har ställt mina små växthus i köksfönstret där de får bra ljus och så har man koll på när de behöver duschas så de inte torkar ut.


Snart dags för skörd igen! När man klippt skotten och inte använder direkt förvarar man dem i en öppen burk eller tråg i kylskåpet. Blev ni sugna på att testa - Klicka in er och beställ här!











Inga kommentarer: