torsdag 14 april 2016

Persiko-blom och en vacker vas

Hurra! Idag såg jag att den första blomman på persikan slagit ut. Persiko-blom kan vara något av det finaste jag vet och i år ligger den till och med före aprikosen...

Det är ju så himla kallt. Våren vill sig liksom inte riktigt här på Österlen i år. Nu får vi plocka fram lilla penseln och hjälpa de små blommorna med pollineringen för i den här kylan lär det inte vara några humlor eller bin som surrar omkring i solskenet.


Man får hjälpa våren på traven inomhus i stället. Plockade fram min somriga kudde med fjärilar, design Nadja Wedin. Den lyser upp där på får-skinnet i fåtöljen. Och mannen min, han kom hem med en ljuvlig vas från blomsterbutiken. En sådan där vacker enkel skönhet med plats för en solitär. Han har väldigt bra smak han :-) Den skulle jag lätt kunnat köpt själv. Vasen kommer bli perfekt sen när trädgården börjar leverera blommor och man kan gå ut och klippa en ros eller något annat fint.


I övrigt fortsätter jag att försöka bli frisk från den här helvetes-influensan. Det går trögt. Känner mig totalt orkeslös och blir svettig av minsta lilla ansträngning.  Jag var i stan i förrgår och gjorde några ärenden och jag var helt utmattad i bilen på vägen hem. I dag har jag i alla fall varit och besiktigat bilen och HURRA igen - den gick igenom lilla blå! Några små detaljer som ska rättas till men ingen ombesiktning i varje fall. Man får vara glad för det lilla.

Inga kommentarer: