torsdag 2 september 2021

Hur man stylar ett runt matbord

Long time.... Det blev ett väldans långt uppehåll här. Jag har njutit fullt ut och varit ledig mer än någonsin denna sommar och även funderat på om jag överhuvudtaget ska fortsätta med bloggen. För det är ju på Instagram det mesta händer nuförtiden och jag känner att där är kommunikationen en helt annan än här.

Är det värt att lägga tid även på bloggen? Jag har vänt och vridit på saken och för- och nackdelar och kommit fram till att JA jag kör igång igen för det är ju så roligt att kunna inspirera och på bloggen finns mer utrymme att skriva och det är ju något som ligger mig varmt om hjärtat.

Så vi kör väl igång med ett inredningstips direkt känner jag :-)

September är här och vi kryper in i våra hem mer och mer nu när kvällarna snabbt blir mörkare och lusten att inreda och fixa och kanske köpa något nytt kommer som ett brev på posten.

Idag tänkte jag tipsa om hur man stylar ett runt matbord och hur man får det att se inbjudande och mysigt ut att sätta sig vid bordet.

På ett matbord vill man kanske inte ha fullt så mycket dekoration som på ett soffbord och helst ska det ju funka när man sedan sitter och har en trevlig middag där. Se tips för styling av runt soffbord här.



Här brukar jag utgå från ett högre föremål som jag ställer i mitten av bordet. En vas är väldigt fin men det kan givetvis vara andra dekorationer också. Tänk bara på att den inte ska vara FÖR högt när man sitter kring bordet för man vill ju helst se varandra i ögonen!

I det första exemplet har jag använt mig av Tripp, Trapp, Trull metoden. Udda antal är alltid att föredra oavsett hur många föremål man använder. En sammanhängande färgskala ger ett lugnt intryck.



På bilden ovan sprider jag ut de lägre föremålen runt det i mitten. En fördel med att styla på detta vis är att det är lika vackert oavsett var du sitter kring bordet. Även här en ton-i-ton färgskala.


Ljuslyktor Tell me more här.

Sista bilden visar hur man kan jobba med olika höjder och kulörer men ändå få ett harmoniskt intryck genom att dessa går igen i blommorna.


Tänk utanför boxen när du gör dukningar!


Dukning av Michael Bindefelt för GP

Ställ ett högre fat på fot i mitten med frukt eller grönsaker. Låt några frukter spridas ut runtom denna på bordet enligt exempel ovan.

Placera en bricka i mitten av bordet och dekorera med kryddor, olja och vinäger enligt samma princip. Tripp, trapp, trull metoden eller högre i mitten och lägre runt om. 

Lycka till!

Inga kommentarer: