tisdag 12 augusti 2014

Ljuvliga höstanemoner

En av mina riktiga favoriter i trädgården är den ljuva höstanemonen. Blommorna är helt betagande vackra i sina kronblad tycker jag och jag klipper gärna en bukett och sätter i vas så jag kan njuta dem inomhus också.

De rosafärgade anemonerna har blommat här hos mig ett par veckor redan och de fortsätter att komma med nya blommor varje dag. Dessa sattes förra våren i en av parterrerna och de har redan spridit sig och blivit över en meter höga. Jag trodde jag hade den låga varianten men där hade jag visst fel :-)

Runt om de rosa höstanemonerna växer blå bolltistel, vit höstflox och röd (rosa) solhatt. En väldigt lyckad kombination!

Nu kommer även den vita höstanemonen som är lite senare i blomningen och även den är otroligt vacker. Den är däremot lite lägre, cirka 40-50 cm hög.

I ett tidigare inlägg har jag skrivit lite om skötsel av höstanemoner.




Inga kommentarer: