torsdag 27 maj 2021

Tips på snygg belysning

 I samarbete med Markslöjd




Fler än jag som längtar efter varmare väder nu? Till helgen spås solen och värmen komma åter och jag håller tummarna hårt för det. Tills dess får vi mysa inne och det är ju inte fy skam det heller.

Ni som följer mig här vet att belysning är något som ligger mig varmt om hjärtat. Jag kan inte nog påpeka så viktig belysningen är för inredningen. Jag skulle faktiskt vilja påstå att rätt belysning är A och O för att skapa ett harmoniskt och vackert men även funktionellt hem.



Ofta är det så att när man inte får till den där rätta känslan i ett rum så beror det ofta på att man inte har tillräckligt många ljuskällor eller att man inte har lyckats få till spridning av ljuset åt alla håll.

I ett normalstort rum bör man ha minst 5-7 ljuskällor (taklampor, fönsterlampor, bordslampor, golvlampor, plafonder, vägglampor, levande ljus etc).  Det är också viktigt att placera sina lampor i varierande höjd för att skapa ett samspel mellan ljus och skugga. Tänk också på att olika sorters ljus skapar olika sorters stämning.

Ett företag jag ofta återkommer till när det gäller att hitta riktigt snygg belysning är Markslöjd. De har tillverkat belysning i snart 60 år så att de är proffs på lampor råder det ingen tvekan om. 

Idag vill jag lyfta fram några av mina favoriter från Markslöjds senaste kollektion:


Spana in den här lekfula taklampa - DABURU - med dubbla skärmar i vit textil.
Kärlek vid första ögonkastet!



ICHI heter denna lyxiga bordslampa med fot i keramik och skärm i svart sammet.



Naturmaterial tröttnar vi inte på och taklampan AMBON i bambu är en riktigt snygging.



AMBON finns i svart också - så snygg!



Taklampan CALLISTO i svart metall med rökfärgade glasglober är superläcker tycker jag.



Vägglampan GRIMSTAD i mörk mässing lyser upp vilket rum som helst. Finns även som bordslampa.


Hoppas att du blev inspirerad! Detta var ett axplock och du hittar hela Markslöjds nya kollektioner här.


Kram M



Inga kommentarer: