tisdag 18 maj 2021

Älskade pion

Pionernas tid är äntligen här!

Det är en av mina favoritblommor och jag blir lika lycklig varje år då jag ser att de kommit in i butik. Nu vill jag frossa i pioner denna korta tid man kan få tag i dem. Det är kanske därför man älskar dem lite extra? Just för att det är en så begränsad tid de finns att tillgå.


Vi har så många fina små pärlor här på Österlen när det gäller blommor och inredning och i helgen besökte jag en ny butik i St Olof - nämligen Österlenvägen 13. Gulliga Elin som har butiken har jag tidigare träffat på i andra blomsterbutiken men nu har hon öppnat upp sin egen. Så mysig och värt ett besök!

Självfallet bad jag om att få en riktigt maffig bukett och hon satte ihop en ljuvlig sådan med fluffiga Sarah Bernhard pioner, hortensia, stjärnflocka, tistlar och lite annat fint.



Alltså kolla buketten i min Jonathan Adler-vas. Jag blir helt lycklig varje gång jag tittar på den.
Varje kväll åker den ut i förrådet där det är 14-15 grader och så byter jag vatten varje morgon. 
Jag vill ju att den ska stå länge!



Jag hoppas att mina pioner i rabatten ska få blommor i år. Förrförra året kom det EN knopp och förra sommaren inte en enda.... Vete tusan vad jag gör för fel??

I helgen städade vi förresten ur orangeriet efter vintern och alla växter har flyttat ut.
Vill ni kanske se lite bilder därifrån framöver?

Kram M 






Inga kommentarer: