lördag 6 juni 2020

Vårt magiska blåregn


Kikar in på Nationaldagen med några bilder på något av det vackraste jag vet just nu - det blommande blåregnet! Jag önskar att ni kunde känna doften. Den är underbar, stark och nästan berusande. Det doftar helt magiskt i pergolan och varje gång jag går förbi för att vattna eller plocka något i våra pallkragar måste jag stanna upp och bara andas in den ljuvliga doften.


Vi har två plantor som växer bakom muren på pergolan. De klättrar upp på muren och slingrar sig under och ovanpå bambutaket. Det lustiga är att det vänstra alltid är några veckor tidigare med sin blomning trots att det är plantor inköpta samtidigt på samma ställe och ska vara samma sort.


Nu är det sju år sedan vi planterade blåregnet och stammarna börjar bli rejält tjocka och det kommer fler och fler blommor för varje år.


Från andra sidan inne i pergolan under bambutaket. Här ser man hur blomklasarna letar sig ner under taket. Förstår ni hur mysigt det är att ligga där i en vilstol medan solstrålarna silar ner och kika upp på de vackra blommorna och känna doften. Magiskt om du frågar mig.
'

Det finns olika typer av blåregn och vissa sorter är härdiga upp till zon 4. Kolla med din lokala plantskola om det funkar hos dig och vilken sort du ska välja!


Sedan har jag ett supertips för alla som odlar luktärter eller annat som slingrar. 
Kolla den här superfina ramspaljén - visst är den snygg och smart!

Dessutom får du 15% rabatt på allt hos Odla.nu med koden Odla15 vid köp över 500 kr.
Gäller tom söndag 7/6 2020.

 

Allt gott!
Kram M <3

Inga kommentarer: