onsdag 7 augusti 2019

Österlentips och lite ditt och datt

Hej kära bloggvän!

Som jag skrev i mitt förra inlägg har det varit intensiva dagar med huset fullt av folk. Jättemysigt och roligt men det kräver ju en del att ha all inclusive (skratt). Så det blev ett blogguppehåll igen och så får det väl vara på sommaren. Nu några dagars jobb och vila innan nästa gäng trillar in.

Vet ju att många av er uppskattar Österlentips så jag visar några bilder av vad vi hittat på den senaste veckan.


En tur upp på vackra Stenshuvud är alltid berikande för själen. Det är lite klättring uppför genom vacker skog och lite trampande på stenar så ha bekväma skor och inte flipflops. Men det är väl värt den lilla "mödan" för utsikten på de olika "huvudena" i olika väderstreck är fantastisk.

Här står jag uppe på toppen iklädd min sköna linneklänning inköpt i Sydafrika och bakom mig ligger kustremsan där vi bor en bit bort. 

Det finns en kiosk vid parkeringen där man kan köpa glass, dricka, korv och lite annat. Härifrån kan man också gå ner till den fina stranden och bada.


En annan dag gjorde vi en utflykt till Hallamölla Vattenfall, som är Skånes högsta vattenfall. Vattenfallet som också har en gammal kvarn ligger i närheten av Brösarp vid Verkeåns mynning.


Trots att vi bor så nära har vi faktiskt aldrig tidigare varit här. Men väl värt ett besök och det kommer bli fler gånger. Ta med en fikakorg och njut av vattenfallets brus kring något av borden vid vattnet.


I fem olika forsar faller vattnet och utgör ett naturligt vandringshinder för havsöringen när den vill uppströms för att lek. Tydligen ska det vara som vackrast om våren när vårfloden visar sitt bästa jag.


De modiga sätter skorna och trampar runt bland stenarna i det svalkande vattnet. Jag behöll dock mina silverskor från Lacoste på fötterna denna dag.


Är man sugen på god pizza kan jag rekommendera Gårdens Café och Vedugn. Deras pizzor är toppklass och min favorit är La Strada med lufttorkad skinka, vitlöksolja, mozzarella, parmesan och ruccola. Men det finns många andra att välja mellan och även lite pastarätter, sallad och kallskuret. 

Är det fint väder är det helt underbart att sitta ute på gården där man genast förflyttas till Medelhavet bland blåregn, olivträd och fikon. Finns även bord inne vid dåligt väder.

Ha nu en fortsatt fin dag!
Kram M ❤



This post contains adlinks from Adviral



1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10

Inga kommentarer: