måndag 26 mars 2018

Plantera sommarblommande lökar i kruka

I samarbete med Odla.nu - inlägget innehåller adlinks







Ny vecka och inte vilken vecka som helst - det är ju PÅSKVECKA! Och så har vi ju vridit fram klockan till SOMMARTID - hur härlig är inte den känslan, så säg?

Nu känns det som att livsandarna så sakteliga återvänder efter den långa vintern och äntligen börjar trädgårdssäsongen. Som jag längtat!


I väntan på att få gräva i myllan, rensa och plantera har jag ägnat mig åt att njuta av vackra bilder i trädgårdsböcker och planera inför den kommande våren och sommaren.


Efter det lyckade försöket med att odla tulpaner i krukor förra året planterade jag åter flera olika sorters tulpanlökar i höstas och se - nu sticker de upp ur jorden med sina knubbiga stjälkar! De har sått intill husväggen (under tak) hela vintern utan vatten. Jag hann inte heller rädda dem från snöstormen men peppar, peppar så ser de ut att ha klarat sig hur fint som helst. Lycka. 

Jag bestämde mig därför tidigt för att även plantera vår- och sommarblommande lökar i kruka i år och klickade in mig på Odla.nu där det finns hur mycket som helst att välja mellan, både när det gäller lökar, fröer, plantor men även tillbehör som redskap, trädgårdshandskar och kärl att odla i.


Det är som att komma in i en godisbutik där man kan välja och vraka bland alla underbara färger och former på blommor. KLICK.


Hur smidigt som helst att sitta hemma vid datorn eller med sin smartphone eller Ipad och klicka ned vad man vill ha i varukorgen och några dagar senare kan man hämta hem sitt paket hos sitt postombud. Dessutom väldigt bra priser och just nu är det rabatt på de flesta lökar och knölar.


Jag beställde hem lite av varje; kunde absolut inte motstå svart kalla...


... eller pampig rosa dahlia; Creme de Cassis...


... olika sorters liljor. Och ranunkler. Rosa och vita. Älskar ranunkler.


I år vill jag odla i zink-hinkar. De flesta blommor och färger gör ju sig så bra mot den vackra grå färgen och zink tycker jag är ett material som bara blir finare och finare med åren. Dessutom så blir den snygg mot den vita putsen på vårt hus samt markteglet och singeln.

Precis som när det gäller inredning är det vackert att samla ihop sina detaljer (krukor) som en grupp istället för att pytsa ut dem en och en lite här och var. Som grupp ger det ett lugnare intryck och skapar harmoni i trädgården eller på terassen. Tänk stilleben även i trädgården!

Ska vi kika lite på hur planteringen går till? Först vill jag påpeka att man såklart kan plantera sina sommarblommande lökar och knölar direkt ner i jorden i rabatten men då får man vänta några veckor till så att det är garanterat frostfritt. Men nu tittar vi på hur man odlar sommarlökar och knölar i kruka. Så here we go!


Jag börjar med att lägga ett tjockt lager med lecakulor i botten på planteringskärlet för dräneringens skull. Sedan fyller jag på med jord. Jag valde fin planteringsjord där det redan är tillsatt gödning och näring. Annars kan man lägga i speciell lökgödsel. Tänk också på att inte använda ett för litet planteringskärl.


Läs på förpackningarna hur djupt lökarna ska planteras! De flesta ska ner ungefär 10 cm under jordytan. Vissa lökar ska man också blötlägga ett dygn före plantering. Ranunkler och anemoner är sådana exempel.

När jag odlar i kruka planterar jag lökarna tätare än vad som står på förpackningen och det brukar bli effektfullt.


När lökarna eller knölarna är på plats fyller jag upp med jord ända upp till kanten av planteringsskärlet. 


Vattna igenom jorden rejält!


Eftersom det fortfarande är kallt och risk för frost och snö (gah!) ställer jag ut mina hinkar i orangeriet tills det blir varmare väder. Det funkar även fint i till exempel ett varmt uterum


Inne i orangeriet är det ljust och mellan 12-15 grader så här kommer lökarna att drivas upp snabbare än om man sätter ut dem direkt.


Nu hoppas vi att vintern och Kung Bore släpper sitt grepp om oss illa kvickt så att vi kan ut och njuta av en ny trädgårdssäsong snabbare än vi hinner säga Glad Påsk.


Jag håller tummarna att det här ska bli en riktigt underbar liten samling av vackra sommarblommor. Tänk att kunna gå ut och klippa några snittisar. Jag återkommer såklart med rapport när det börjar skjuta upp grönt.


Hoppas att ni gillar den här typen av inlägg - för jag planerar fler! Och som jag alltid säger, jag är inget trädgårdsproffs utan en glad amatörodlare som älskar att experimentera i min trädgård. 

Blev du inspirerad så kan jag verkligen rekommendera dig att klicka in dig på Odla.nu - jag lovar att du kommer att hitta massor av fint! Och inte nog med det - med min rabattkod odlacasavik15 får du nu 15% rabatt på ditt köp (gäller ej växthus eller gräsklippare). Gäller t.o.m. 10/4 2018.

Ha nu en riktigt fin start på veckan så hörs vi snart igen!
Kram M <3


2 kommentarer:

Camilla S-B sa...

Gör du dräneringshål i zinkhinkarna?

Marie sa...

Ja jag gör dräneringshål i bottnen!