tisdag 7 november 2017

Plugga til inredare - del 3

Utbildningen

Nu har vi kommit till del 3 i min lilla serie om hur jag blev inredare och det är dags att berätta vilken utbildning jag valde.

Vill ni läsa tidigare inlägg hittar du dessa här:
Del 1
Del 2

Observera igen att detta bara är just mina erfarenheter och min syn på ämnet och att råden är till för att inspirera er att kanske våga ta steget ni också! Alla är vi olika och detta är hur JAG upplevt det.

Som jag nämt i tidigare inlägg var det certifierad inredare jag vill utbilda mig till och jag gjorde en hel del research för att hitta det som jag tyckte passade mig bäst.



Till slut föll mitt val på Yrkesutbildning Inredare och Homestaging-konsult hos Inredningskurser.se. Man läser på distans med ett par träffar under utbildningen och just att välja kursen med träffar är verkligen att rekommendera. Dels för att man får träffa och lära känna sina kurskollegor och lärare men också vara med på workshops, föreläsningar och att jobba med praktiska övningar samt ta del av mycket bra information utöver kurslitteraturen.

På första träffan fick vi till exempel jobba med moodboards och kollage och NCS-systemet och vid ett annat tillfälle fick vi i uppgift att inreda en lounge på ett kontor.

När jag började plugga för 3 år sedan fanns kursträffarna endast i Malmö men nu kör de även i Stockholm och Göteborg. Kurserna startar en gång på hösten och en gång på våren.

Utbildningen är på 1 år om man följer kursschemat men man kan läsa i sin egen takt. Dock är det en stor fördel, men inte ett krav, om man hunnit med planerade lektioner till träffarna då det kommer praktiska övningar på det man läst.

Tanken är att man pluggar ungefär på 50%, dvs cirka 20 timmar per vecka, men jag tycker nog att det är lite mer tid än så man behöver lägga ner. Det är såklart individuellt men en liten vägvisare om man samtidigt jobbar.

Utbildningen är mycket ambitiös och heltäckande och när du är klar kommer du att kunna göra fullständiga professionella inredningsförslag till dina kunder och skapa säljande portfolios.



Under utbildningen får du bland annat lära dig allt om färgsättning, ljussättning, rittekniker, planritningar homestaging, kollagegteknik, moodboards, kända formgivare, Feng Shui, Wabi Sabi, att styla visningshem, inredningsstilar, textil och gardiner med mera, med mera, men också hur du praktiskt arbetar som inredare, lära känna bostadsmarknaden, hur man samarbetar med kunder, marknadsföring och hur du skapar din egen verksamhet.

Du kommer att få jobba med olika inredningsprojekt och i slutet kommer du att få göra ett Examensarbete och ett Certifieringsprov.

Jag ska inte sticka under stol med att det här är ganska tufft. Det ÄR mycket att lära sig och hålla ordning på och både en och två och flera gånger kom tårarna och jag tvivlade på att jag någonsin skulle komma i mål. När jag satt med planritningar och beräknade skalor och ögonen gick i kors av trötthet och de där j-la planritningen inte alls blev som den skulle. Jag kämpade fortfarande med min sjukdom under denna tid och mådde riktigt dåligt mellan varven. MEN - det är så värt att kämpa för!! För samtidigt är det SÅ himla roligt att lära sig allt inom detta område.

Utbildningen, inkl kurslitteratur, kostar cirka 40.000 kr och tyvärr kan man inte få CSN eller andra bidrag för att gå kursen. Så det är såklart en ekonomisk fråga det här. Man kanske måste gå ner i tid på sitt arbete eller man kanske inte alls jobbar. Så tråkigt att detta inte är prioriterat på arbetsmarknaden men mer om det i ett annat inlägg.

Jag läste alltså min utbildning på heltid så att säga under min rehabiliteringsperiod och för mig passade den takten mycket bra. Vissa dagar orkade jag inte mycket i början men allt eftersom kom krafterna mer och mer och jag kunde planera in min tid och till och med plugga in i förväg inför en semesterresa. Man läser under ett helt år om man följer studieplanen och alltså även under sommaren.



Tyvärr så inträffade ett stort trauma i mitt liv när jag hade ett par lektioner kvar under sommaren. Ni som följt mig ett tag vet att jag gifte mig med mannen i mitt liv den sommaren och endast ett par veckor efteråt drabbades han av ett plötsligt hjärtstopp mitt framför ögonen på mig en vacker sommarkväll. Hjärtat stannade alltså helt. Under flera veckor var han medvetslös och hela världen stannade upp och koncentrerades till en sjukhusbubbla på intensiven i Lund.

Men det största av mirakel inträffade och han kom tillbaka till livet igen. Det var otroligt tuffa veckor och månader som följde innan han fick komma hem och sen hans resa tillbaka till livet och självklart fanns jag vid hans sida dag och natt så utbildningen la jag förstås på hyllan.

Ja, ni förstår att detta har påverkat mig som människa mycket och att man får en annan syn på livet efter en sådan upplevelse. Jag har mått fruktansvärt dåligt, trodde ett tag att jag själv skulle dö, fick panikattacker och vaknade blöt av svett och hjärtat bankade som besatt och jag lyssnade hundra gånger per natt om min man andades bredvid mig.

Gick i terapi och långsamt kom kraften och glädjen tillbaka och äntligen kunde jag börja känna tacksamhet i stället för rädsla. För jag försöker välja glädjen i stället för oron när det är tufft. Tänker på de kloka orden: En dag ska vi alla dö. Men alla andra dagar ska vi inte det.
Vi ägnar alldeles för mycket tid till att oroa oss över saker som kan hända medan livet pågår för fullt runt omkring. Men det är inte lätt alltid. Jag vet.

Nu blev det här ett lite längre inlägg än vad jag tänkt mig men jag vill säga att livet med inredning kan verka så ytligt ibland men bakom varje människa finns så mycket annat under den där ytan som man visar upp. För ibland får man höra det där. Att det är ett ytligt yrke och ibland blir man till och med ifrågasatt om det verkligen är ett jobb!? Det är fortfarande många som tror att inredare mest puffar kuddar :-)



Jag tror mycket på att vi människor blir påverkade av hur vi inreder. Ett trivsamt hem där vi omger oss med saker som vi tycker om kan helt klart skapa välbefinnande och få oss att må bättre. Då menar jag inte att vi ska köpa en massa nya möbler och prylar utan det kan vara en färg på väggen vi tycker om och skapar en harmonisk känsla i ett rum eller att köpa en vacker blomsterbukett, tända levande ljus eller duka vackert en vanlig tisdag.

Som sagt, för mig tog utbildningen lite längre tid än jag planerat men förra året - ja då äntligen blev jag klar!

Och kan ni förstå min stolthet den dagen då jag stod där med mitt diplom i handen. Marie Sandblom Rudsvik - Certifierad Inredare och Homestaging-konsult. Då kände jag mig omåttligt stolt och tårarna ville inte sluta rinna.




2 kommentarer:

Anna sa...

Underbart att höra din resa. Står själv inför ett vägval, fortsätta som vanligt och riskera ytterligare sjukskrivning för utmattning eller börja studera inom det konstnärliga som faktiskt är min dröm. Det lutar kraftigt år att studera men det är klart att det blir tufft ekonomiskt och vi kommer inte att kunna prioritera som vanligt. Men vi tror att om jag hör något som gör mig lycklig så kommer det att smitts sv sig på resten av familjen. Blir väldigt inspirerad av din utbildning. Ska kolla upp detta. Hade först tänkt Industridesign på Lunds universitet men den är på tre år och det är rejält långt.

Marie sa...

Roligt att kunna inspirera! Har själv fått göra en hel del rätt tuffa prioriteringar men precis som du skriver är det viktigaste att man mår bra och känner sig glad. Brukar säga att det här är inget man blir rik på pengar av men rik på endorfiner och lyckokänslor är värt så mycket mer. Stort lycka till Anna med vad du än bestämmer dig för!