torsdag 30 november 2017

Första pyntet uppe och tips på lampor till Milano

Oj, oj vad det händer grejor hela tiden här hemma just nu. Det är minst sagt full fart i byggprojektet med tusen frågor, val och leveranser dagarna i ända. Jätteroligt är det men lite stressigt också...

Mitt i detta ska man ju sköta allt det vanliga i hemmet, jobb och helst vill jag ju fixa fint inför advent så fort som möjligt!

Jag försöker ta lite i taget här och där så det ska nog ordna sig. Brukar ju alltid städa först men i år blir det lite si och så med den saken.


Igår kom i alla fall ljusslingan upp i trädet på terassen och även den lilla slingan som sitter i magnolian på framsidan. Måste ju ha lite mys ute trots att det ser ut som en jordbävning dragit fram runt huset.


Den fina Milano-ljusstaken från Star Trading fick jag också upp i fönstret tillsammans med lite annat pynt och den första hyacinten. Jag är så glad i denna adventsljusstake, den matchar vår Sarfatti-lampa över matbordet helt perfekt.

Många har frågat vad vi har för lampor i denna ljusstake och jag kan berätta att när vi köpt den och var i elbutiken för att köpa lampor att sätta i blev vi rekommenderade led-lampor som stod på förpackningen att det skulle vara. Hemma igen fick jag nästan en chock när jag tände den. Lyste som ett mindre kärnkraftverk. 

Vi köpte dimmer men det blev inget bra det heller. Efter lite googlande hittade jag att man kan köpa vanliga billiga sk "päronlampor" 15W och när vi satte i dem blev det äntligen ett behagligt varmt sken, precis som man önskar. Så dagens tips om ni har en sådan här adventsljusstake är alltså att köpa små päronlampor!

Nu ska jag ta en liten fikapaus, mannen kom hem med mjuk pepparkaka med frosting och lingon inköpt på bästa bageriet. Sedan ska jag binda en lingonkrans och sätta upp i fönstret. Det är så fint tycker jag.

Ha en fin kväll!
Kram M <3



Inga kommentarer: