torsdag 27 april 2017

Resultatet av mina tulpanlökar odlade i kruka

I höstas satte jag tulpanlökar i kruka. Det var första gången jag provade att plantera och odla lökar i kruka så det var ett litet experiment!

Men se - det gick ju hur bra som helst.  Nu kan jag njuta av bulliga pastellfärgade tulpaner som jag ställt på smidesbänken utanför gästhuset på terassen.


Hur gjorde jag då? Jag använde vanlig planteringsjord som jag fyllde i enkla terracotta-krukor. Vattnade igenom jorden och sedan stack jag ned lökarna tätt. Fyllde på lite mer jord (läs på paketet hur djupt lökarna ska sättas).

Sedan virade jag in krukorna i bubbelplast och ställde intill husväggen under tak. "Glömde" sedan bort dem hela vintern (inget vatten) och först när bladen kommit upp en bit började jag vattna försiktigt.


Det bästa med att odla i kruka är att det blommar tidigare än i rabatterna. Sätt gärna flera krukor med likadana blommor tillsammans - det ger en fin effekt.


Har verkligen fått blodad tand för att odla i kruka så till hösten vill jag sätta MASSOR av lökar i stora kärl.

Jaha, nu regnar det visst igen. Vilket aprilväder vi har.... Solsken, regn, hagel om vartannat. 

Kram M <3



Inga kommentarer: