onsdag 22 juli 2015

Stolt över mitt aprikosträd

Jag var på plantskolan igen härom dagen. Fick med mig bland annat en stor helt ljuvlig hortensia och en flätad korg. Denna står nu på terassen bredvid den murade soffan så att man kan titta på den när man dricker sitt morgonkaffe (och resten av dagen också för den delen).

Köpte även lite nytt till krukorna framför orangeriet och därmed har penséerna gjort sitt (i slutet av juli - helt galet). Till krukan på entrétrappan blev det en vacker klöver med mörka blad och vita blommor och så var jag ute efter anis-isop som behövde kompletteras i rabatten men det fanns inte så jag köpte sköldpaddsört. Lite spännande, den har jag inte testat innan men det är också en sen och ganska hög växt så den borde funka ihop med anis-isopen.

Så måste jag visa er vårt aprikosträd! Alltså, jag är så stolt över detta. Dels är det ett mycket vackert träd men framför allt är det i år hundratals aprikoser på det. Den kalla våren och sommaren har gjort att frukterna är lite senare än normalt men jag tror att i nästa vecka kan vi skörda. Och det blir ett frosseri utan dess like för alla mognar ungefär samtidigt!

Nej, nu plugg igen, och förhoppningsvis lite trädgård i eftermiddag. Solen skiner lockande utanför fönstret och maken gör i ordning lunch som ska intas på terassen. Klagar inte...

Älskar hortensia. Så vacker färg på denna som fick följa med hem tillsammans med en korg

Min Äng fylld med lite av varje från trädgården; stjärnflocka, veronika och olika sorters rosor

Åh, dessa ljuvliga små skönheter

Det finns massor!

De börjar få den där underbara färgen nu. Längtar, längtar...

Här, utanför vårt sovrumsfönster, intill söderväggen står aprikosen planterad i en stor terracotta-kruka. 

3 kommentarer:

Finaste mattan sa...

MEN! Har du ett aprikosträd? Ja, alltså Skåne... bäst! : )

Anonym sa...

Jag läser din blogg med glädje! Den ger mycket inspiration, och jag ser fram emot nya inlägg. Jag ska också bli bättre på att kommentera.
Rosa Rugosa

MiaS sa...

Marie - jag har försökt skriva meddelande till dig på Facebook, har du fått det? Stor kram Mia Skölde