torsdag 9 juli 2015

Höst-likt ute och lite ljuslyktor i antikguld inne

Idag är det verkligen höstlikt ute. Vinden river och sliter åter igen i blommor och träd och just nu piskar regnet ner. Jag sitter inne på mitt lilla kontor med tända ljus. Stearinljus och ljuslyktor och doftljus som doftar vattenmelon och mint. Man får göra det så mysigt man kan i det här vädret...

Ljuslyktor kan man inte få för många av. Ofta ett billigt och enkelt sätt att förändra i hemmet. De här skönheterna i antikguld från Olsson & Jensen är senaste tillskottet och de har ett superfint varmt sken när det är mörkt. Snyggt med lite guld till grått och vitt, det ger en varmare känsla. Dessa har jag på soffbordet uppe på loftet och de ska tändas ikväll igen till Sommar med Ernst.



På soffbordet nere i vardagsrummet ligger en hög med inredningsmagasin och väntar på att bli lästa. Den här bilden tog jag igår när jag plockat lite rosor från trädgården som placerades i Äng-vasen. Idag står terassdörren inte öppen kan jag lova. Varje gång jag öppnar den har jag golvet fullt av rosenblad från New Dawn rosen som klättrar på väggen där ute till höger.


Otroligt att vi fick en solig dag igår när vi hade besök så att vi kunde gå på trädgårdsrunda och sitta i pergolan och fika. Det kan man knappt förstå idag när man tittar ut....

I övrigt är Tildas Kök & Vin uppdaterad med lite nya recept. Somrig sallad med bland annat nektariner, avokado, fetaost och rostade solroskärnor. Supergott till grillat när det är dags igen.

Så måste ni testa ugnsrostad fänkål med parmesan! Väldigt enkelt och smarrigt. Och lite extra gott när man skördat fänkålen direkt från pallkragen bakom förrådet.



Jag får ofta frågor om jag inte kan ge lite tips på inredningsbutiker, loppisar, gårdsbutiker, fikaställen mm på Österlen så jag tänkte försöka mig på att skriva ihop ett litet inlägg om det så håll utkik!

Ha det bäst och så håller vi tummarna för lite bättre väder framöver!

Kram M

1 kommentar:

Finaste mattan sa...

Oj, så gott det ser ut! : )