måndag 29 juni 2015

Hamam-handdukar och lite Österlentips

Vi hade en sådan himla mysig dag igår med min kära sis med familj på besök. Vädret såg lite små-ruggigt och tråkigt ut på morgonen och förmiddagen men lagom tills bilen rullade in på vår uppfart vid lunch så sprack det upp och sedan blev det bara bättre och bättre.

Vi startade med lite goda frallor och annat smått i vårt orangeri och sedan blev det utflykt och mera fika vid det vackra vattenfallet i Forsemölla och därefter besök i Mandelmanns Trädgårdar. Att strosa runt där är verkligen hur mysigt som helst. Fina blommor, grönsaksodlingar, vackra träd, dammar och växthus fyllda med tomatplantor. Grisar och höns och ankor som ser ut att ha det så bra. Och så kan man fika eller äta lunch i något av växthusen där vinrankorna klättrar i taket och har man tur (och det har man ofta!) kommer Mandelmann själv och spelar en trudelutt på sin fiol.

Sedan styrde vi kosan mot Casa Vik igen och drack bubbel på terassen i solskenet innan vi hoppade in i orangeriet igen för middag. Och nu har vi hemlagad jordgubbssylt och flädersaft i kylen som är sommar i kubik för mig. Tack bästa <3

Idag vakande vi upp till ett stilla regn men det gör inte så mycket för det är tvättdag och jag har massor att ta itu med på mitt lilla kontor. I eftermiddag ska det visst bli sol. Ja, hela veckan ser väldigt lovande ut faktiskt! Nu ska det väl äntligen bli sommar på riktigt. Håller tummar och tår för det.

För nu vill man tillbringa så mycket tid det bara går i trädgården. Den vackraste tiden är ju nu med alla blommor som exploderar i färger, bär, grönsaker och frukter som mognar. Jag längtar efter att kånka ut alla dynor och kuddar och filtar och attiraljer. Ligga i vilstolen och sippa flädersaft och läsa.... Lite jobb också såklart... det ska klippas och rensas och målas och tvättas och fixas.

Köpte förresten lite nya fina handdukar till vilstolarna på terassen. De där vackra stolarna med sina vita dynor är ju värda några riktigt snygga handdukar tycker jag! Hittade underbara mjuka tunna Hamam-handdukar i en ny webbshop - Klocketorp. Så fin blå färg och med snygga fransar som ger stolarna ett "klätt" intryck. Ja jag är definitivt redo för sommarvärme nu!









Inga kommentarer: