lördag 7 februari 2015

Om att möblera om lite

Så var det lördag igen och man vaknade till tö, dripp-dropp, dripp-dropp... Nu är nästan all snön borta och trädgården har antagit en mer murrig nyans igen. Tur att man hann knäppa några bilder när snötäcket låg skinande vitt, orört och vackert häromdagen. Så man kan titta tillbaka när andan faller på och tycka att vintern kan vara rätt vacker ändå.

Ni vet när man har så där mycket att göra att man inte riktigt vet i vilken ända man ska börja? Det vi på ett tidigare jobb jag hade kallade för "gem-stadiet". När man har så mycket att ta tag i att man börjar sortera gem istället, haha.... Lite så var det nu i veckan. I stället för hundra grejor på to-do-listan fick jag för mig att möblera om. Ni vet ju att jag är lite intresserad av Feng Shui och det var något med möbleringen i vårt vardagsrum/kök som jag inte var nöjd med och inte riktigt kunde sätta fingret på. Om man tänker på de fem djurens placering enligt Feng Shui behövde något göras med soffan som hade ryggen mot köksdelen. Mer om detta kommer i ett senare inlägg!

Så när mannen var i stan började jag kånka runt på soffor och fåtöljer, dra mattan, flytta lampor osv. Ni ser kanske ingen större skillnad men det tog typ hela dagen... Hur som helst, jag blev nöjd! Så här ser det numera ut i vardagsrumsdelen med soffan placerad vid fönstret. Jag tycker det blev mycket luftigare i hela rummet och även soffgruppen blev mer inbjudande och välkomnande.

Jag tänkte visa lite fler bilder senare och berätta hur man kan jobba med Feng Shui när det gäller placering av möbler.


Jag får många frågor kring bordet och fåtöljerna och bordet är av märket Posh Living. Det är en matt marmorskiva av Carrera-marmor som ligger på ett underrede av svart stål/smide. Vårt är köpt hos Svenssons i Lammhult. Fåtöljerna är i svart skinn och heter Happy och är av märket Swedese. Finns att köpa i många butiker som säljer design-möbler.


Så här såg det ut för några dagar sedan. Wilma gillar den tjocka mattan och ligger gärna under bordet. För henne har det inte så stor betydelse med Feng Shui...

Nu ska jag slå in lite paket till två favorittjejer som ska firas ikväll, nämligen Syster Yster och lilla Signe som fyller 3.

Önskar er en riktigt avkopplande och mysig lördag så ses vi snart igen!
Kram M

Inga kommentarer: