onsdag 4 februari 2015

Skapa stilleben - tänk Feng Shui

Som ni vet är jag mycket för att skapa små stilleben. Det är ett enkelt och roligt sätt att förändra med små medel. Flytta runt och förnya efter årstid och tycke och smak. Samla ihop sina favoritprylar på ett ställe där man kan njuta av dem.

Ett av mina favoritställen att skapa stilleben på är på skänken i vardagsrummet. Dels för att den står i centrum för där vi spenderar mesta tiden och dels för att den är enkel och vit och passar just därför extra bra som bas. Vilka färger som helst passar egentligen in här.

Det man kan tänka på när man skapar stilleben är att, man för att få harmoni och balans i det hela, ska försöka tänka motsatsförhållanden. Högt mot lågt, blankt mot matt, kantigt mot runt, rufft mot skirt, osv.

Nedan ser ni lite exempel på just detta. Den runda ljusstaken och glasunderläggen mot fyrkantiga tavlor och bricka. Glas och marmor mot matt ruffig kruka. Högre och lägre ram osv...

Det är bara att testa och blir det inte bra är det bara att börja om från början igen!


Eftersom jag är lite ombytlig av mig när det kommer till inredning passar stående tavlor perfekt. Jag köper enkla ramar på Ikea eller Åhlens och byter motivet lite då och då. Just nu är det en bild från Love Warriors kalender 2014 med december-krigaren i den större ramen. Den lilla är ett minne från Sydafrika. När vi var i Cape Agulhas, den sydligaste spetsen av Afrika, bodde vi på ett konsthotell och när vi åkte därifrån fick vi den fina lilla tavlan i present av ägarna. En fint minne!


Ljusstaken i marmor och koppar är från Menu, diamanten är från Bloomingville. Krukan är gammal och inköpt hos Blomster & Små Ting i Malmö. Marmorbrickan hittade jag hos Louise Interiör och karaffen är arvegods.

Nu är det dags att bege sig till stan för att hämta lite färgprover till ett inredningsprojekt jag håller på med. Tills vi ses igen - ha det gott!

Kram M

Inga kommentarer: