lördag 27 juni 2015

Ett antikt olivolje-krus har flyttat hem till oss

Hej Hallå! Helt underbar dag igår med sol och värme hela eftermiddagen och kvällen. Vi cyklade iväg till grannbyn och hade en ur-mysig kväll med vänner. Åt och drack gott och hade det hur bra som helst med den vackraste utsikten man kan tänka sig.

Nu behöver vi inte mer regn på ett tag. Även om det är lite skönt att slippa vattna så behöver det ju inte vara skyfall om man säger så.... Nu är det översvämning i krukorna istället och min stackars ruccola ruttnar i sin bädd.

Lite solsken lyckades vi fånga in häromdagen också när vi varit hos vår lokala slaktare och köpte på oss lite gott inför kommande grill-tider. Så vi körde in till Simrishamn för att äta världens godaste pizza på Gårdens Café och Vedugn som ligger i Apotekarns Trädgård. La Strada - den är min favorit -och jag klämde i mig varenda smula medan vi satt där och njöt under silverpilen.

Och sen så tog vi såklart en runda i trädgården och i butiken för att spana in vad som kommit in sedan  sist. I blåregns-pergolan suckade vi och dreglade över de antika olivolje-krusen som jag varit små-förälskad i allt sedan jag såg dem första gången i våras. Vi klämde och kände och fotade och övertygade varandra om att ett sådant krus var som gjort att stå i en Medelhavs-inspirerad trädgård på Österlen!

Så vi slog till och det där kruset är faktiskt är alldeles, alldeles underbart vackert, tycker jag! Med vördnad smeker jag den patinerade vackra ytan där den står på vår terass och liksom ÄGER hela piazzan. Tänker på dess historia och hur detta brukats i ett land långt bort från oss för flera hundra år sedan. Häftigt.

Hos Apotekarns. Fantastiska krus i olika färger och storlekar.

Ni förstår att det var svårt att välja.... Och kolla in blåregnet - som är VITT!

Där! Där står det nu i Casa Vik.

Vi valde en ganska neutral färg. Och den paginerade ytan är bara sååå vacker.

Pyntade lite med en New Dawn ros. Ser ni vad knoppar den har där i bakgrunden?

Bästa pizzan i stada! Heter La Strada :-)

Inga kommentarer: