fredag 4 februari 2022

Så får jag kvistarna att blomma inomhus

 



Finns det något som ger så mycket hopp om vår än blommande kvistar!?
De där spirande små blommorna - åh så vackert.

Jag lovade ju igår att jag skulle ge dig mina bästa tips på hur man får kvistar att blomma inomhus vilket kan vara lite knepigt ibland.

Här ser ni mina körsbärskvistar som börjat blomma.



Börja med att snitta kvistarna med en vass kniv och gör ett långt snitt.
Du kan också banka lite försiktigt i änden vilket gör att kvisten har lättare att suga upp vatten.



Sätt sedan kvistarna i VARMT vatten.
Byt vatten ofta så det inte bildas bakterier och fyll på med varmt vatten.

Och här kommer det som är extra viktigt: Spraya knopparna med vatten.
Vårt torra inomhusklimat gör att knopparna ofta torkar innan de hinner blomma så det är mitt bästa tips.
Varannan dag brukar vara lagom.



Jag tror jag ska ta in lite persikokvistar också. 
När den blommar med sina små rosa blommor är den helt bedårande. 

Det är roligt att experimentera med olika sorters kvistar. Har man en trädgård är det ju bara att gå ut med sekatören och snitta ett träd eller buske annars har (blomster)butikerna en hel del att välja mellan nu.

Lycka till med att tjuvstarta våren lite inomhus!
Kram M


Inga kommentarer: