tisdag 7 augusti 2018

Vårt kök och kantarellpaj på g

Inlägget innehåller adlinks







Puh, idag är det varmt och kvavt. Jag sitter inne på mitt kontor i gårdshuset och termometern visar på nästan 28 grader här inne och luften står helt stilla. Har sovit uselt inatt så det gör väl sitt till för att man inte ska må tipp topp.

En stund framför datorn sen tänkte jag faktiskt ställa mig i köket och förbereda lite inför kvällens middag. Det blir inga avancerade långkok eller nya finurliga rätter nu i sommar, det är helt enkelt för varmt. Nej, lättlagat och gärna lätt mat också är grejen nu tycker jag.

Här ser ni vårt kök sett från terassdörren. Till vänster skymtar inbyggd kyl och frys. Köket är från Kvänum om någon undrar och stenskivan är i svart grovhuggen granit. Vi köpte fina gammeldags järnspik i en liten lokal affär som vi satte upp och hänger handdukarna på. Passar fint ihop med övriga köksinredningen och skönt att slippa ha dem hängande på ugnen som det annars lätt blir.


I och med grillningsförbudet har det ju ändå blivit till att ställa sig vid spisen även om det inte är det man mest önskar när det är så ljuvliga kvällar men med grilljärnet i gjutjärn kommer man ändå ganska långt och det är helt ok. En och annan köttbit med sallad har det blivit här i sommar men även mycket fisk.

Idag blir det något så smarrig som kantarellpaj och om mannen lyckas få tag i några kräftor blir det tillbehör med sådana små godbitar! Håller tummarna.


Japp, kantarellsäsongen är här och då gäller det att ta vara på den! Det har redan blivit ett par kantarelltoast och hur gott är inte det så säg!?!


I sommar serverar jag gärna på vår fina Mon Amie-servis. Det är sommar för mig och jag älskar den intensivt blå färgen. Jag såg förresten att dessa tallrikar, assietter, skålar mm finns till 25% rabatt just nu! Du hittar dem HÄR.

Ha en fin dag mina vännner!
Kram M <3





This post contains adlinks from Adviral



1. SOFFA COROLLE SVART / 2. VÄGGKLOCKA GÖKUR SVART MARMOR / 3. FÅTÖLJ FLADDERMUS / 4. STATY DESERT / 5. FAT SHELL

Inga kommentarer: