måndag 25 september 2017

Silverpil - en mjuk färg till väggarna

Hej måndag! Helgen blixtrade förbi. Det har varit en mysig och händelserik helg. I fredags var jag på tjejmiddag med mitt goa gäng. Falsterbo den här gången och det är ju en bit att köra.... Jobbig resa hem med mörker och dimma men det får man ta.

Igår var vi på Äppelmarknaden i Kivik. Kikade på årets Äppeltavla och blir lika imponerad varje gång. 35.000 äpplen som sätts upp för hand på spikar och bildar denna vackra skapelse som i år föreställde ett fruktfat med äpplen och som hämtade inspiration från den allra första äppeltavlan som gjordes för 30 år sedan.

Mysigt att gå runt bland de olika stånden och vi kom hem med en påse full med vårlökar och nybakade kardemumma-bullar. Skönt väder var det också.


Men helgens stora projekt har varit att måla klart vardagsrummet/köket. Oj oj, som jag slitit men det blev så himla bra. Det kändes tidigare som 50 nyanser av vitt och väggfärgen skar sig mot taket.

Jag har en längre tid gått och funderat på en grå färg men attans så svårt det är att bestämma till sig själv. Som inredare ger man tips till andra hur lätt som helst, men när det kommer till det egna.... beslutsångest.


Det hela slutade i alla fall med en helmatt färg från Jotun - Lady Pure Original - som heter Silverpil. En mjukt grå vacker nyans som ändrar sig lite efter hur ljuset kommer in.

För det är sannerligen inte det lättaste rummet att färgsätta med fönster i alla de olika väderstrecken och 6 meter upp i tak. Eftersom golvet är mörkt fick det inte vara en alltför mörk färg men samtidigt skulle den bryta mot det vita taket, vita fönstren och hela köksinredningen. 


Jag passade också på att byta ut några kuddar i soffan till en ännu höstigare färgskala och det blev superbra om jag får säga det själv :-) 


Lite rost, kamel, aprikos, dimrosa... Helt ljuvliga toner ihop som passar extra bra nu till hösten och ger en varm känsla till inredningen. Den här färgskalan känns lite ny och roligt också. Jag är Så.Himla.Nöjd.


Igår kväll tände jag upp massor av levande ljus och sedan satt jag och bara tittade på väggarna och njöt av mitt verk. Det blev en så otrolig förändring men ändå inte. Svårt att förklara men den där mjuka väggfärgen, ja jag är banne mig kär i den!


Men nu kör vi måndag. Startade med ett pass på gymmet imorse och nu är det några timmars jobb på kontoret som gäller innan det är dags att åka och fixa naglarna. De ser för bedrövliga ut efter allt målande så lite lyx och flärd får man unna sig.

Inga kommentarer: