torsdag 7 april 2016

Mer Feng Shui i badrummet

Idag vill jag tipsa er om hur man kan tänka för att få harmoni och balans i sitt badrum med hjälp av några inte alltför avancerade Feng Shui-tips!

I mitt förra inlägg om Feng Shui i badrummet gör jag en mer grundläggande analys och berättar om saker som passar bra och saker man bör undvika i badrummet. Du hittar inlägget här.

I ett badrum är ju vattenelementet redan välrepresenterat med glas, vatten och speglar så alltför mycket svarta, mörkgrå och blå toner är inte optimalt eftersom de representerar vattenelementet. Många badrum idag är ju just svarta/mörkgrå (vatten) och vita (metall) och så även vårt och kan ge ett lite hårt och kallt intryck.

Detta kan man med fördel balansera upp genom att tillföra elementen trä, jord och eld. Växter, föremål av korg och rotting, levande ljus, snäckor, stenar, tvålar eller flaskor i brunaktiga toner, fluffiga handdukar (gärna i naturfärger), en gosig tjock badrumsmatta och gärna rundade former som mjukar upp och skapar balans till det strama fyrkantiga som ju ofta återfinns i kakel och klinkers.


Till den rektangulära kommoden valde vi ett runt handfat som mjukar upp den strama känslan. Även blandaren och läderhandtagen har ett mjukt böjligt intryck. Snäckbollen tillför jord och värme i både färg och form och så även tvålpumpen. Vacker gästhandduk från Missoni i harmoniska naturfärger (jord). Tvål från Lagerhaus.


Även spegeln vi valde har rundade hörn som mjukar upp intrycket i badrummet. Min önskan var en jättestor rund spegel med inbyggd belysning men det var omöjligt att hitta till rätt pris. I efterhand är jag riktigt nöjd med denna som har en vacker vitmålad träram upptill vid belysningen. Jag brukar också tycka dit en förstoringsspegel med sugpropp när jag vill se lite extra bra ;-)

Badrumsinredningen är från Hafa Design och heter Eden och blandaren kommer från Svedbergs.


Badlakan och doftljus från Beachhouse Company. Att tända ett doftljus på kvällen när man gör sig i ordning skapar en känsla av lugn och frid och får dig att varva ned. Välj ett som inte doftar för starkt bara! Favorittvål från Lilla Bruket.


Hittade den perfekta badrumsmattan i naturmaterialet jute. Så fin kontrast mot vitt och svart. En rund matta på ett golv med klinkers är väldigt harmoniskt. Mattan hittade jag hos Westcoast Company.


En stråhatt och/eller en rottingkorg (eller någon annan detalj i rotting/korg) som här ovanpå skåpet (träelement), kan kompensera avsaknad av växtlighet. Det är ju inte alltid så lätt att få gröna växter att överleva i ett badrum, speciellt inte om det inte finns något fönster. 

En liten vas eller en glaskopp med en kvist eller en enkel blomma gör otroligt mycket för helhetsintrycket. Känns välkomnande för dina gäster också!


Vi har fönster i badrummet och på den lilla fönsterkarmen har jag placerat några snäckor, en ljuslykta och en vas (Kähler) med en överbliven tulpan. Den uppmärksamma kan notera att jag för en tid sexan målat fönstret vitt (tidigare var det rött) och det gör ju mig onekligen sugen på att fortsätta i andra rum.... 

Fler Feng Shui-tips hittar du under kategorin "Feng Shui-tips" <3

Inga kommentarer: