söndag 13 oktober 2013

Plantera vårlökar

Nu är det hög tid att planera vårrabatten och plantera vårlökarna. Jag tänkte mig några få sorter som får växa i parterrerna och förhoppningsvis titta upp tidig vår innan blomsterprakten kommer igång på riktigt.

Valde tre sorter och enbart vita blommor; tulpaner, allium och pärlhyacint.

Malörten fick ge vika på två ställen för att ge plats åt lökarna. Malörten var fin i början på säsongen men sen bredde den ut sig alldeles för mycket för min smak och "tog över" rabatten mer och mer. Så jag tog fram sekatören och sen stora spaden och grävde upp den. Planterade tulpan och allium tillsammans i en parterr och pärlhyacinten i en annan. Därefter satte jag några plantor kärleksört på den tomma platsen efter malörten.

Nu är det bara att hoppas på vacker vårblomning!


Inga kommentarer: