söndag 12 oktober 2014

Höstpyntar ljusboxen från House Doctor med kastanjer

Hoppas ni haft en god och avkopplande helg! Vi har haft underbart väder här på Österlen. Riktiga sommartemperaturer, luften har varit ljummen och vinden stilla. Och ljuset! Det där ljuset som jag bara älskar här. Det är något magiskt med det där ljuset som får det att spritta i kroppen av glädje.

Och på tal om ljus. Stearinljus, värmeljus, blockljus, doftljus och sånt ni vet. Nu går det åt mycket av den varan. För även om det är näst intill sommarvarmt ute så blir det ändå mörkt snabbt nu. Och då måste man ju tända upp ordentligt inne eller hur!? Jag har bunkrat upp med ett stort förråd så jag är redo för höstmys i alla fall.

Den där fina ljusboxen från House Doctor som varit fylld med snäckor och en vacker jordglob i sommar har i helgen flyttat från sovrummet och tronar nu på matsalsbordet fylld med kastanjer. Tycker det är så vackert med kastanjer. Det är något med den där mjuka släta ytan och formen som får mig att gå igång. Jag är som ett barn som måste plocka och stoppa i fickan när jag hittar på marken :-) Nu gick det åt en hel cykelkorg full till den här boxen men tjusigt blev det.



Våra matsalsmöbler. Superellipsbordet och Myran-stolarna är kära ägodela som jag nog aldrig tröttnar på. Nu ligger det en linneduk från Norrgavel på bordet, ljusboxen från House Doctor, små ljuslyktor från Iittala och så fredagsbuketten som just ny är fresia och lite smutsrosa rosor.


I helgen har jag också hunnit med att besöka mässan "moderna" i Brösarp. En antikmässa med enbart 1900-tals designmöbler och smycken. Så roligt med utställare från både när och fjärran som ställer ut i denna lilla ort. Massor av folk och hög igenkännings-faktor. Härligt!


Här kollar jag in en soffa designad Josef Frank. Jag har pluggat på kända formgivare, båda svenska och utländska, senaste tiden i min utbildning så det var extra roligt att ha dessa så aktuellt i minnet och få känna att det gått in en hel del faktiskt!

Idag fick jag en väldans lust att baka något av äpplena som låg och väntade i fruktskålen. Det blev en knäckig paj med smak av havssalt. Mycket smarrig och receptet kommer snart på min andra blogg Tildas Kök & Vin - så håll utkik om ni vill baka en riktigt god paj.

Slutligen vill jag passa på att tipsa er om en riktigt mysig blogg som härliga inspirationskällan Annelie driver. Massor av feelgood och inredning och tips. Gå in och kika vetja: frualie.se


Kram Marie

Inga kommentarer: