lördag 13 december 2014

Lite nytt hemma och tips på lakritskola

Glad Lucia på er! Det blir inte så mycket lussefirande när man inte har små barn längre men vi fick i alla fall se ett Lucia-tåg på Nyhetsmorgon på tv:n imorse. Om några år kanske Trollungen vill lussa för oss.

Dagen har spenderats med att städa huset. Verkligen välbehövligt. En underbar känsla när det doftar såpa och rent i varje vrå. Jag har även hunnit med att baka en pepparkaks-kladdkaka och den ska avnjutas med en klick vispgrädde efter maten ikväll. Julmusik spelas i bakgrunden hela dagen lång.


En ny fantastiskt fin kudde i en varmröd nyans har hittat hem i vårt casa. Den är en ny favorit och ger en så mysig känsla i soffan (från Day Home).  Lite matchande julkulor klickades också hem och jag har lagt dem på ett fat på soffbordet i väntan på att en gran ska komma in. Om vi nu hinner med det och om den får plats. Kan tyckas lite konstigt att en gran inte får plats i ett så stort rum men det är faktiskt sant. Får bli en liten variant. 

Det finns ju så många sätt att dekorera med julprydnader om man inte har gran. Jag hänger i trollhassel, på grenar i fönstret och på fat och boxar.


Som det stormat inatt och även stor del av dagen. Den där Alexander är inte att leka med. Fick räddat in ett par lyktor i orangeriet imorse. Nu är det lite lugnare men det ska visst blåsa upp på nytt imorgon säger de.


Nåja, inomhus är det varmt och mysigt så det går ingen nöd på oss. Imorgon ska jag se om jag kan tillverka lite julkort. Vi får se om jag kan komma på nåt roligt motiv. Kanske slå in några julklappar. Inte är det många som fixats än men jag köpte lite fina papper, band och etiketter när jag var i stan i veckan. Så jag får ta och slå in de jag har och skärpa till mig med julklappshandling nästa vecka. Det börjar ju verkligen dra ihop sig.


Sist men inte minst vill jag tipsa om dessa smarriga julgotter: lakritskola med choklad och havssalt. Receptet hittar ni på min andra blogg Tildas Kök & Vin. Titta i katergorin "Jul" så hittar ni detta och andra recept på godis, kakor och julmat där!

Strålande Lucia till er!

Inga kommentarer: