söndag 4 maj 2014

Och så fick jag min magnolia

Jag har länge önskat mig en egen magnolia. När jag ser dessa stora bedårande vackra blommor vaknar romantikern i mig till liv. Varje vår när magnolior slår ut i blom i parker och trädgårdar måste jag stanna till och beundra dessa skönheter. Och hoppas att jag en dag ska få plantera en alldeles egen att gå omkring och beundra. 

Nu när vi blivit med trädgård på heltid så kändes det som att tiden var mogen. En vacker vit magnolia att njuta av. Men man är ju inte sämre än man kan ändra sig, eller hur!? När jag såg magnolian "Betty" med sina stora purpurfärgade blommor på plantskolan var det sann kärlek! Den och ingen annan! Mannen blev också lite kär och så var saken klar.

Efter en del velande var denna skönhet skulle placeras enades vi slutligen om att det fick bli på framsidan av huset i en av de två fyrkanterna med gräs och innanför lavendelhäcken. Det blev dessutom perfekt med den stora stenen i bakgrunden. Och sist men inte minst - ett vackert blickfrång när man tittar ut genom köksfönstret samt ett välkomnande vid entrén.

Magnolia ska planteras i sur jord fick vi lära oss. Rhodedendronjord blandat med torvmull och hållas ganska fuktig, i varje fall tills den etablerat sig ordentligt.

Jag läste förresten någonstans att "Betty" fått sitt namn av en sedvanligt vacker sekreterare i USA en gång för längesedan. 

Nu håller vi tummarna att den romantiska Betty ska trivas i Casa Vik och berika oss med ett överflöd av stora purpurfärgade blommor varje vår!




Så var det söndag igen och värmen vill inte riktigt. Jag har varit ute och grävt ner några öveerblommade påskliljor i rabatten utanför gästhuset samt stoppat ner en dill i en av odlingsbäddarna. 

Kände efter en stund att jag längtade in och bestämde mig för att baka fröknäcke. Nu står en plåt med sådana och torkar och jag ser fram emot att sätta tänderna i ett stycke knäcke med en stor skiva camembert och lite fikonmarmelad. Recept kommer på Tildas Kök & Vin. Håll utkik!

Inga kommentarer: