onsdag 28 juni 2017

Vi ska bygga ut

Jag är så glaaaad! Igår fick vi första godkännandet för bygglov för kommande utbyggnad. Ja, så är det. Vi planerar att bygga ut vårt lilla casa!

Planerna och önskemål har växt fram under lång tid och nu kände vi att det var dags. Vi köpte ju detta huset som ett fritidshus från början och fastän vi älskar det hur mycket som helst finns det vissa delar som inte är helt lätt att leva med på heltid. Bland annat finns det på tok för lite (läs typ ingen) förvaring.

Öppen planlösning och stora rum i all ära men det finns få väggar att sätta garderober och skåp intill. Idag har vi varsin 60-garderob i sovrummet, det är allt. Som tur är har vi en garderobslänga i gästhuset men det är inte så smidigt att springa ut där stup i kvarten.

Vår tanke har varit att vi skulle bygga ihop gästhuset med det stora huset och skapa en ny entré med riktig hall med mycket förvaring. Där emellan även ett nytt sovrum till oss. Då blir det även smidigare för våra gäster som slipper gå ut om för att komma in i stora huset och så får vi ytterligare ett gästrum av vårt gamla sovrum. I samma veva kommer vi riva det gamla ruttna förrådet och bygga ett nytt i anslutning till kontoret och i samma still med putsad fasad.

Vi tog hjälp av en arkitekt för att få ihop det hela för det var en liten utmaning att få ihop det hela med alla olika höjder och vinklar och så skulle det ju se snyggt ut även på utsidan så klart.

Om allt går enligt plan drar projektet igång någon gång i mitten/slutet av augusti och gissa om jag är exalterad!


Det är alltså det lilla huset ni ser till höger i bild som ska byggas ihop med det stora ut mot vägen på framsidan. I och med att vi får en ny entré kommer vi också att byta ut den nuvarande dörren på framsidan mot terassdörrar. Jag har alltid tyckt att det är lite konstigt att komma rakt in i vardagsrummet och vi använder själva alltid bara dörren på gaveln som går in i hallen.


Tänkte även tipsa er om en god sallad jag gjorde i veckan. När vi var i Frankrike, närmare bestämt i den mysiga staden Baune, åt jag en jättegod chevre-sallad med färska bär och jag gjorde ett försök att återskapa något liknande. Den blev riktigt god om jag får säga det själv och gillades av både maken och sonen så det tar jag som ett gott betyg!

Receptet och passande vinförslag hittar ni i min andra blogg Tildas Kök & Vin.





Inga kommentarer: