söndag 31 juli 2016

Ljuslykta med snäckskal - somrig känsla i vardagsrummet

Märker ni att kvällarna börjar allt bli mörkare och mörkare nu? Man vill ju inte alls tänka på att hösten på något sätt kommer närmre och närmre så jag försöker tänka positiva tankar om mörkret. Att det ändå är lite mysigt att tända och njuta av utebelysningen i trädgården innan det faktiskt är dags att gå och lägga sig (!) och att man kan tända lite ljus inomhus så där på kvällskvisten.

Samtidigt vill jag hålla kvar sommarkänslan allt jag kan så det får bli ljus som andas sommar. Lätta färger och somriga material. Ett snäckarmband virades runt en Kivi-lykta och vips blev det en ny liten ljushållare som känns sådär riktig somrig och fin.


Den nygamla lilla ljuslyktan placerade jag på soffbordet tillsammans med fina krukan från House Doctor med en krispigt grön muehlenbeckia i. Och doftljusen Crisp Champagne från Voluspa tröttnar man ju aldrig på, oavsett årstid.

Kuddarna i soffan går också i milda sommartoner, de smutsrosa kommer från Himla och den multifärgade är en Missoni med naturfärgad baksida. Mer om denna här.


Jag har inte köpt snittblommor på en evighet eftersom jag har kunnat plocka in bukett efter bukett från trädgården men härom dagen hittade jag så fina långskaftade rosa rosor till ett superbra pris i en blomsteraffär så då kunde jag inte låta bli....

Lite snäckor på bordet skapar också den där somriga känslan jag vill åt och ger karaktär till bordet med sina former och färger. Dessutom ett fint minne från resorna till Sydafrika.


Jag slås fortfarande varje dag av hur vackert vårt tak blev! Får nästan nypa mig i armen för att förstå att vi faktiskt gjorde detta och att fönstren och terassdörrarna numera är vita. Vilket lyft det blev för hela huset.

Inga kommentarer: