torsdag 7 januari 2016

Nyårsdukningen och en vacker blombukett

Idag tänkte jag bjuda på lite bilder från nyårsdukningen. I år (eller i fjor?) fick den gå i vitt, silver och lite grönt. Linneduk i vitt som bas och vitt porslin. Riktiga linneservetter är så fint och festligt tycker jag och jag har ett gäng som jag köpt på HM som är riktigt bra och prisvärda.

Gamla silverljusstakar som pimplats med nya ljusmanchetter från Svenskt Tenn tillsammans med ljuskopparna från Tine K som hängt med i många år och som jag fortfarande tycker är lika fina. Sen la jag ut lite allehanda pynt på bordet, sådant som egentligen är julgranspynt men som blir snyggt att dekorera bordet med en sådan här afton. Silver och glas. Bling, bling.

Mitt på bordet tronade den otroligt vackra buketten som jag dagen till ära fått av mannen min. Stora, maffiga vita rosor, gröna tistlar och vacker eucalyptos.

Kvällens meny bestod av
Drink: Champagne

Förrätt: Toast med gåslever och hemgjord Sauternes gelé på bädd av babyspenat och pinjenötter med balsamico.

Huvudrätt: Hjortfilé med ugnsbakade rotfrukter och skogschampinjoner samt rödvinssås

Dessert: Kaffeparfait med rom och choklad

Alla recept (och tillhörande vintips) hittar ni på min mat- och vinblogg Tildas Kök och Vin!


På champagneglasen hade jag fäst sidenband i guld

Linneduk Kardelen Lovely Linen, linneservetter HM, servettringar Himla
Prydnadsgranar Tine K, ljusmanchetter Svenskt Tenn
Tallrikar Pilliviut, bestick Rantong




Kvällens förrätt var toast med gåslever och hemgjord Sauternes gelé

Inga kommentarer: