tisdag 17 juni 2014

Nytt mosaikbord i lilla pergolan

Ber om ursäkt för min frånvaro. En släng av den berömda bloggtorkan har drabbat mig. Ibland blir jag osäker på vad ni vill läsa om. Har ju haft en mer allmän blogg tidigare där jag skrivit lite om ditt och datt i livet och så har jag ju min mat- och vinblogg; Tildas Kök & Vin. Min tanke var att detta skulle bli en renodlad trädgårds- och inredningsblogg men som sagt det skulle vara kul att höra vad ni vill se!

Sommar innebär ju förhoppningsvis många sköna middagar ute i trädgården. Platsen i vår trädgård där kvällssolens sista strålar dröjer sig kvar allra längst är lilla pergolan på sidan av orangeriet. Där har vi tills nu bara haft två ställbara fåtöljer som blivit över samt ett bord av gamla äppellådor. Och så vintunnan förstås. Mysigt att sitta och ta ett glas här men det har inte varit någon plats för att äta. 

Förra veckan när vi var inne en sväng på Apotekarns Trädgård tittade vi på mosaikborden igen. Vi har ju redan ett stort runt bord på terassen och ett rektangulärt i den stora pergolan. Efter att ha kilkat runt på olika former, storlekar och färger bestämde vi oss till sist för ett runt bord i blått med vit kant. Storlek 
80 cm i diamater och med två "caféstolar" till. 

Väl på plats under vinrankorna i pergolan konstaterade vi att vi gjort ett bra val. Det blev toppenbra helt enkelt! Lagom stort för två men det går även att sitta fyra om man vill. Då plockar vi bara med oss två av de andra smidesstolarna vi har sedan tidigare. Perfekt när det går att kombinera.

Här kommer vi förhoppningsvis att äta många goda middagar i kvällssolen. Vi satte förresten upp en ny skärmvägg av bambu för insyns- och vindskydd då det vi satte upp i fjol blåste sönder i en höststorm. Skam den som ger sig. Nu har vi förankrat med ännu mer ståltråd och plastklämmor. Bambumattan fann vi på Hornbach,

Det nya möblemanget invigdes med hembakad citronkladdkaka och en kopp kaffe. Receptet på denna smarriga kaka hittar ni på Tildas Kök & Vin. Galet god.



Inga kommentarer: