torsdag 29 augusti 2013

Höstanemon

En näpen liten skönhet är höstanemonen. Ett litet smycke i rabatten och dessutom är den väldigt söt att ta in och sätta i en liten vas. Håller länge inomhus vilket är ett stort plus tycker jag.

Höstanemon finns både i vitt och rosa och jag har båda färgerna. Om jag måste välja föredrar jag nog den vita, passar så bra till iredningen :). Blomman finns i olika höjder, från cirka 40-50 cm, som jag har, till upp emot 1,20 m. Lång blomningstid - från juli och långt in i oktober beroende på växtzon. 

Blommorna bör egentligen stå i halvskugga för att trivas bäst. Mina står i sol nästan hela dagen så det är mycket vattning som gäller. Speciellt när blomman är nyplanterad bör man se till att den inte torkar ut. Vattna, vattna, vattna och klipp bort torra blad så ska du se att den lilla pärlan skänker mycket glädje i trädgården.

Gödsla på hösten och täck gärna med torra löv och granris innan frosten kommer. Enligt experterna ska man innan dess rensa bort alla döda blad.

Lycka till med höstanemonen!




Inga kommentarer: